Svar: Bordskik og natmad

28. marts 2013

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt synes jeg at I skal forsøge at få Olivia til at spise ved bordet. Jeg synes ikke hun skal gå rundt med mad og denne regel gælder altid, uanset om det er dag eller aften, hverdag eller weekend. Når man spiser, så sidder man på sin stol ved bordet.

Jeg tænker derfor at I generelt skal forsøge at skabe denne regel. Hver gang Olivia skal spise, beder om mad osv. så siger I "du skal sætte dig ved bordet", så hun ikke nogle gange får lov til at gå rundt og andre gange ikke må - hun spiser ved bordet, altid.

Når denne regel gælder, så er det naturligt også sådan om aftenen. Hvis hun efter at have spist lidt rejser sig og går fra bordet, så må I lade hende gå. Men hvis hun kommer tilbage og vil have mere mad, så beder I hende sætte sig ved bordet. Hun får altså ikke mad i hånden men i stedet "er du mere sulten, det var godt, sæt dig på din stol, så får du mere mad".

Det er vigtigt at I forsøger at have en nogenlunde fast rytme i løbet af dagen, hvor hun tilbydes mad til faste tidspunkter. Det er med til at give hende en fornemmelse for mæthed og sult og det er vigtigt i forhold til at hun føler sig sulten, når ...

Annonce

... hun sættes ved bordet og dermed er parat til at spise og vil spise mere.

Hun må gerne få en godnatgrød eller lidt at spise inden hun puttes, som en del af hendes putteritual - men ikke "for lækkert". Det skal ikke virke som en dessert og det lyder lidt som sådan nu ... Havregrød, mysligrød eller det kunne være et stykke rugbrød med ost elle måske rester fra aftensmaden. Hun kan godt få en kold frikadelle eller lignende - så hun tilbydes mad, men så I styrer hvad det er og "hvor lækkert" det er. Maden skal indtages i køkkenet, ved bordet, som alle andre måltider og derefter får hun børstet tænder og kommer i seng.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg ved fra jeres tidligere breve at I er lidt bekymret for Olivia og hendes vægt og dermed indtag af mad - men det er vigtigt at I stadig skaber nogle regler for, hvordan måltiderne foregår. Og så må I sige til jer selv, at hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun nok mere til det næste. Og stadig skal hun have mange små måltider dagen igennem, men de skal indtages ved bordet og ikke imens hun går rundt - små regler for bordskik er helt okay :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig