Svar: Spil og fjernsynskigning
19. marts 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Hej med jer
Der er så vidt jeg ved ikke lavet undersøgelser over, hvor meget skærmtid små børn må have eller har og der er ikke nogen faste anbefalinger på området.
For nogle år tilbage, da playstation, nintendo osv. kom frem, talte man meget om at børn i de mindste skoleklasser ikke burde have mere end ca 1 times skærmtid om dagen. Der var meget fokus på at børn skulle røre sig og generelt sad for stille og at de nye skærme, gjorde det sværere at få børn ud, få dem til at røre sig osv. hvilket kunne medføre blandt andet overvægt.
Jeg tænker at det er lidt anderledes i dag, - vi bruger langt mere "skærm" i vores hverdag - telefoner, ipads, fjernsyn, computer og det giver rigtigt mange fordele, men naturligt også stadig nogle ulemper og det skal medføre lidt overvejelser. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at der kom nogle retningslinjer på området :) for en times skærmtid er ikke ret meget ...
Man kan sige at når man er 3 ½ år gammel, så er det stadig rigtig vigtigt at man bruger sig selv motorisk - løber, hopper, leger, klatrer, gå på line, øve balance, lære at cykle osv. Og hvis man sidder meget stille og spiller spil eller sidder foran computeren, så er der naturligvis en risiko for at man ikke får brugt sig selv fysisk.
Motoriske færdigheder kommer ikke af sig selv, men kun ved at barnet øver sig og prøver igen og igen. Og derfor er det vigtigt at vi som forældre er opmærksomme på at hjælpe vores børn med hele tiden at udvikle sig i rigtig retning. Og det er her fint at børn lærer at bruge en "skærm", men de skal også lære mange andre ting.
Det er f.eks. også vigtigt at barnet lærer at ting er forskellige i "den virkelige verden" i forhold til "spillets verden", eller "fjernsynets verden". Det kan være let at skyde med en slangebøsse i et spil, men svært i virkeligheden og faktisk også farligt, hvis man rammer nogen. Et hensyn man jo også skal lære at tage. På samme måde kan man spille bold i et spil, men det er noget helt andet at lære at sparke til eller skulle gribe en bold i virkeligheden, og det er vigtigt at spillene ikke erstatter den "gamle måde" at lære ting på, for det er vigtig læring.
Deruover så er det at sidde og spille for sig selv med en skærm jo ofte noget man gør alene - og det er vigtigt også at spille sammen, hvilket man gør på en anden måde når man f.eks. spiller brætspil i familien eller flere børn leger en fælles leg. Det er vigtigt at børn leger og leger med hinanden for på den måde at lære sociale spilleregler, lære f.eks. at tage hensyn til hinanden, vente på hinandens tur osv.
Så spil og fjernsynskiggeri er helt okay, men med måde og man skal passe på ikke at bruge det som en babysitter i timer ...
Med hensyn til fjernsyn inden sengetid, så er det rigtigt at det kan forstyrre det lille barns søvn. Dertil kommer at lyset, som strømmer ud fra fjernsynet kan medvirke til vågenhed og gøre at man er længere tid om at falde i søvn. Derfor anbefales det normalt at man adskiller fjernsyn og søvn.
Hvis man tilmed har en dreng, der har tendens til mareridt, så kan det være en rigtig god idé at overveje hvilke fjernsynsprogrammer han ser. Nogle af de programmer, som vi kan synes er rigtigt søde med te-kopper der danser, legetøj der bliver levende osv, kan virke sødt for os voksne, men skræmmende for børn, der har svært ved at skelne fantasi og virkelighed - hvis legetøjet i filmen kan blive levende, så kan det på hylden derhjemme måske også blive det ...
Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske