Svar: Spil og fjernsynskigning

19. marts 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med jer

Der er så vidt jeg ved ikke lavet undersøgelser over, hvor meget skærmtid små børn må have eller har og der er ikke nogen faste anbefalinger på området.

For nogle år tilbage, da playstation, nintendo osv. kom frem, talte man meget om at børn i de mindste skoleklasser ikke burde have mere end ca 1 times skærmtid om dagen. Der var meget fokus på at børn skulle røre sig og generelt sad for stille og at de nye skærme, gjorde det sværere at få børn ud, få dem til at røre sig osv. hvilket kunne medføre blandt andet overvægt.

Jeg tænker at det er lidt anderledes i dag, - vi bruger langt mere "skærm" i vores hverdag - telefoner, ipads, fjernsyn, computer og det giver rigtigt mange fordele, men naturligt også stadig nogle ulemper og det skal medføre lidt overvejelser. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at der kom nogle retningslinjer på området :) for en times skærmtid er ikke ret meget ...

Man kan sige at når man er 3 ½ år gammel, så er det stadig rigtig vigtigt at man bruger sig selv motorisk - løber, hopper, leger, klatrer, gå på line, øve balance, lære at cykle osv. Og hvis man sidder meget stille og spiller spil eller sidder foran computeren, så er der naturligvis en risiko for at man ikke får brugt sig selv fysisk.

Motoriske færdigheder kommer ikke af sig selv, men kun ved at barnet øver sig og prøver igen og igen. Og derfor er det vigtigt at vi som forældre er opmærksomme på at hjælpe vores børn med hele tiden at udvikle sig i rigtig retning. Og det er her fint at børn lærer at bruge en "skærm", men de skal også lære mange andre ting.

Det er f.eks. også vigtigt at barnet lærer at ting er forskellige i "den virkelige verden" i forhold til "spillets verden", eller "fjernsynets verden". Det kan være let at skyde ...

Annonce

... med en slangebøsse i et spil, men svært i virkeligheden og faktisk også farligt, hvis man rammer nogen. Et hensyn man jo også skal lære at tage. På samme måde kan man spille bold i et spil, men det er noget helt andet at lære at sparke til eller skulle gribe en bold i virkeligheden, og det er vigtigt at spillene ikke erstatter den "gamle måde" at lære ting på, for det er vigtig læring.

Deruover så er det at sidde og spille for sig selv med en skærm jo ofte noget man gør alene - og det er vigtigt også at spille sammen, hvilket man gør på en anden måde når man f.eks. spiller brætspil i familien eller flere børn leger en fælles leg. Det er vigtigt at børn leger og leger med hinanden for på den måde at lære sociale spilleregler, lære f.eks. at tage hensyn til hinanden, vente på hinandens tur osv.

Så spil og fjernsynskiggeri er helt okay, men med måde og man skal passe på ikke at bruge det som en babysitter i timer ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til fjernsyn inden sengetid, så er det rigtigt at det kan forstyrre det lille barns søvn. Dertil kommer at lyset, som strømmer ud fra fjernsynet kan medvirke til vågenhed og gøre at man er længere tid om at falde i søvn. Derfor anbefales det normalt at man adskiller fjernsyn og søvn.

Hvis man tilmed har en dreng, der har tendens til mareridt, så kan det være en rigtig god idé at overveje hvilke fjernsynsprogrammer han ser. Nogle af de programmer, som vi kan synes er rigtigt søde med te-kopper der danser, legetøj der bliver levende osv, kan virke sødt for os voksne, men skræmmende for børn, der har svært ved at skelne fantasi og virkelighed - hvis legetøjet i filmen kan blive levende, så kan det på hylden derhjemme måske også blive det ...

Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer