Brev:
Spil og fjernsynskigning
19. marts 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Spil og fjernsynskigning
Hej Helen
Så er jeg her igen og skal lige høre din mening om noget ;)
Vores skønne dreng på 3,5 år er blevet meget optaget af at spille spil på "sin" iPhone (farens aflagte iPhone 3).
Han spiller især noget der hedder Angry Birds, som er et spil, hvor man med nogle fugle og en "slangebøsse" skal skyde nogle grise ned. Han er rigtig glad for at spille det og kan bruge rigtig meget tid på at sidde og hygge sig med det. Det er tit det første han spørger om, når han kommer hjem fra børnehave. Dog skal det siges, at han også er rigtig god til at lege, f.eks. med naboens datter, når hun er på besøg og vi synes ikke det er sådan at han ikke vil lege og kun spille spil på iPhonen, men han er rigtig glad for at spille og hellere på iPhonen end f.eks. "almindelige" vende/huskespil. Derudover spiller han ind imellem Cirkeline, Pixeline og andre børnespil - vi er meget obs på hvad det er han kigger på.
Jeg vil gerne høre dig ad, om du ved hvad man anbefaler i den forbindelse.
Hvor meget "elektronisk spil" og fjernsynskigning kan en lille størrelse på 3,5 år kapere?
Og er det rigtigt det man siger med, at børn ikke skal se fjernsyn lige inden de skal sove og i så fald hvor længe inden sengetid drejer det sig om? Vi har nemlig haft et rigtig hyggeligt aftenritual med at vi efter aftensmad børster tænder og så sidder og hygger med et afsnit af noget børnetv, hvorefter vi går ind på hans værelse og læser godnathistorie, vi beder aftenbøn og synger godnatsang, men det med tv´et er vi gået væk fra igen, da min mand blev opmærksom på det med at man anbefaler at børn ikke ser tv inden de skal sove og vores dreng i en periode har haft en del mareridt, hvor vi tænkte, om det kunne hænge sammen med tv´et inden sengetid, selvom det for os ikke var noget uhyggeligt tv-kiggeri, så ved man jo ikke hvad det kan sætte gang i i sådan et lille hoved.
Det blev til noget af en smøre - jeg ser frem til at høre fra dig ;)
Venlig hilsen