Svar: Sygdom eller reaktion på lillesøster?
1. marts 2013
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev og stort tillykke med lillesøster :)
Det lyder for mig som om at den første tid som storesøster generelt har været lidt turbulent for jeres ældste datter - og det reagerer hun på. Samtidig med at hun er blevet storesøster og har skulle finde ud af sin nye rolle i familien og alle de ændringer det naturligt medfører, så er hun blevet syg og overskuddet naturligt derfor mindre. Dertil kommer at dagplejen har haft ferie, så hun har ikke kunne have en stabil hverdag - hverken hjemme eller i dagpleje + sygdom og et eller andet sted, så tænker jeg at det er et sundhedstegn, at hun reagerer.
At hun har "ondt i maven" behøver ikke betyde at hun har ondt i maven. Det behøver ikke være maveinfektionen der påvirker hende. Men det er det hun kan sætte ord på og det er noget hun ved du reagerer på - og det er helt okay. Nogle gange, når hun siger at hun har ondt i maven, så prøv derfor ikke at "gå i panik" men sig "det kan man godt have skat, se her er en banan og lidt mælk, det hjælper" eller lignende. Det giver hende lidt ekstra opmærksomhed og du føler samtidig også at du "gør noget" og faktisk, så vil det ofte hjælpe lidt ...
At blive storesøster er krævende og der er rigtig mange følelser på spil. Man siger at det handler om tre store følelser - sorg, vrede og angst. Det er sorgen over ikke længere at have mor og far for sig selv, det er vreden over at I har bragt hende i denne situation (det går ofte ud over mor) og det er angsten for at I måske ikke elsker hende ligeså højt som før og angsten for at en anden tager hendes plads.
Det at tage et lille nyt barn med ind i familien sammenlignes ofte også med at ens mand kom hjem med en ny kvinde. At han sagde "er hun ikke sød, hun skal bo her hos hos" og sad og kyssede og krammede med hende, sang for hende, putte sig med hende, smilede og så på hende med et helt særligt blik ... Hvordan ville du have det, hvad villle det gøre ved dig, hvilke følelser ville det bringe i dig?
Det er lidt de samme følelser som kommer i spil, når en lille ny baby tager plads i familien og igen er det et sundhedstegn, at jeres datter reagerer. Det er rigtig vigtigt at I viser hende, at I stadig er der for hende og at I igen og igen fortæller hende, at hun er noget ganske særligt. Hun må ikke være i tvivl om, at hun betyder ligeså meget for jer som hun altid har gjort, måske lige nu lidt ekstra :)
Hvis dagplejer er tilbage fra ferie og en rolig periode venter forude, så vil det være rigtig fint at I forsøger at skabe en god rutine i hverdagen igen, hvor jeres datter kommer af sted. Men I skal også anerkende, at hun nogle gange har brug for at være derhjemme og de dage, hvor hun så får en fridag, er det rigtig vigtigt at du ikke står på pinde for at aktivere hende. Hun må godt mærke at det er lidt kedeligt at være derhjemme, at du ikke laver en masse spændende med lillesøster, men bare tuller rundt, så hun oplever at det faktisk er sjovere at være i dagpleje. Det vil også være rigtig godt hvis du nogle dage kan hente hende tidligere, så hun oplever at du "kommer hurtigt".
Samtidig er jeres datter jo også i en alder, hvor hun naturligt bliver rigtigt ked af det, når hun får et nej. Det er helt normalt at børn på 2.5 år reagerer voldsomt, når de mærker modstand og mærker verden går dem imod. Hun begynder at føle skyld nu og hun vil så gerne gøre det godt, og derfor bliver hun ulykkelig, når og hvis hun oplever at have gjort noget forkert. Der skal ikke så meget til at verden bryder sammen for hende og især ikke, fordi hun naturligt lige nu mangler overskud, så nogle gange får hun anfald, hvor hun bliver oprigtigt ked af det og fortvivlet over små ting. Når tingene driller, når skoene ikke vil sidde rigtigt eller når låget ikke vil komme på æsken eller hvis I siger nej, til noget hun gerne vil eller I retter på hende, så bliver hun naturligt ked af det. Hendes tendens til at føle sig forkert og måske have en følelse af ikke helt at kunne, ikke helt at slå til er sandsynligvis lidt forstærket lige nu netop fordi hun er blevet storesøster og samtidig har været syg. Og derfor har hun rigtig meget brug for al den omsorg, nærhed, kærlighed osv. som I kan give hende.
Jeg håber mine tanker hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske