Svar: Sygdom eller reaktion på lillesøster?

1. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære søde du

Tak for dit brev og stort tillykke med lillesøster :)

Det lyder for mig som om at den første tid som storesøster generelt har været lidt turbulent for jeres ældste datter - og det reagerer hun på. Samtidig med at hun er blevet storesøster og har skulle finde ud af sin nye rolle i familien og alle de ændringer det naturligt medfører, så er hun blevet syg og overskuddet naturligt derfor mindre. Dertil kommer at dagplejen har haft ferie, så hun har ikke kunne have en stabil hverdag - hverken hjemme eller i dagpleje + sygdom og et eller andet sted, så tænker jeg at det er et sundhedstegn, at hun reagerer.

At hun har "ondt i maven" behøver ikke betyde at hun har ondt i maven. Det behøver ikke være maveinfektionen der påvirker hende. Men det er det hun kan sætte ord på og det er noget hun ved du reagerer på - og det er helt okay. Nogle gange, når hun siger at hun har ondt i maven, så prøv derfor ikke at "gå i panik" men sig "det kan man godt have skat, se her er en banan og lidt mælk, det hjælper" eller lignende. Det giver hende lidt ekstra opmærksomhed og du føler samtidig også at du "gør noget" og faktisk, så vil det ofte hjælpe lidt ...

At blive storesøster er krævende og der er rigtig mange følelser på spil. Man siger at det handler om tre store følelser - sorg, vrede og angst. Det er sorgen over ikke længere at have mor og far for sig selv, det er vreden over at I har bragt hende i denne situation (det går ofte ud over mor) og det er angsten for at I måske ikke elsker hende ligeså højt som før og angsten for at en anden tager hendes plads.

Det at tage et lille nyt barn med ind i familien sammenlignes ofte også med at ens mand kom hjem med en ny kvinde. At han sagde "er hun ikke sød, hun skal bo her hos hos" og sad og kyssede og krammede med hende, sang for hende, putte sig med hende, smilede og så på hende med et helt særligt blik ... Hvordan ville du have det, hvad villle det gøre ved dig, hvilke følelser ville det bringe i dig?

Det er lidt de samme følelser som kommer i spil, når en lille ny baby tager plads i familien og igen er det et sundhedstegn, at jeres ...

Annonce

... datter reagerer. Det er rigtig vigtigt at I viser hende, at I stadig er der for hende og at I igen og igen fortæller hende, at hun er noget ganske særligt. Hun må ikke være i tvivl om, at hun betyder ligeså meget for jer som hun altid har gjort, måske lige nu lidt ekstra :)

Hvis dagplejer er tilbage fra ferie og en rolig periode venter forude, så vil det være rigtig fint at I forsøger at skabe en god rutine i hverdagen igen, hvor jeres datter kommer af sted. Men I skal også anerkende, at hun nogle gange har brug for at være derhjemme og de dage, hvor hun så får en fridag, er det rigtig vigtigt at du ikke står på pinde for at aktivere hende. Hun må godt mærke at det er lidt kedeligt at være derhjemme, at du ikke laver en masse spændende med lillesøster, men bare tuller rundt, så hun oplever at det faktisk er sjovere at være i dagpleje. Det vil også være rigtig godt hvis du nogle dage kan hente hende tidligere, så hun oplever at du "kommer hurtigt".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Samtidig er jeres datter jo også i en alder, hvor hun naturligt bliver rigtigt ked af det, når hun får et nej. Det er helt normalt at børn på 2.5 år reagerer voldsomt, når de mærker modstand og mærker verden går dem imod. Hun begynder at føle skyld nu og hun vil så gerne gøre det godt, og derfor bliver hun ulykkelig, når og hvis hun oplever at have gjort noget forkert. Der skal ikke så meget til at verden bryder sammen for hende og især ikke, fordi hun naturligt lige nu mangler overskud, så nogle gange får hun anfald, hvor hun bliver oprigtigt ked af det og fortvivlet over små ting. Når tingene driller, når skoene ikke vil sidde rigtigt eller når låget ikke vil komme på æsken eller hvis I siger nej, til noget hun gerne vil eller I retter på hende, så bliver hun naturligt ked af det. Hendes tendens til at føle sig forkert og måske have en følelse af ikke helt at kunne, ikke helt at slå til er sandsynligvis lidt forstærket lige nu netop fordi hun er blevet storesøster og samtidig har været syg. Og derfor har hun rigtig meget brug for al den omsorg, nærhed, kærlighed osv. som I kan give hende.

Jeg håber mine tanker hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor