Svar: HSP/SSB
22. januar 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære vibeke og Benny
Tak for jeres brev :)
At være særlig sensitiv er, som I skriver, ikke en diagnose, men derimod et karaktertræk - det er en del af barnets (eller den voksnes) personlighed og det er rigtig vigtigt at være opmærksomme på dette, fordi det kan give lidt ekstra udfordringer, at være forældre til et særligt sensitivt barn.
Særligt sensitive børn er børn, der bearbejder indtryk med større dybde. De reagerer
ofte med særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. De påvirkes tydeligt af større forsamlinger og reagerer også, hvis der er støj fra radio, tv, køkkenmaskiner eller andet. De bryder sig ikke om tøj, der kradser, og reagerer også meget let på berøring.
Særligt sensitive børn bliver meget påvirkede af andres følelser, også som små eller spæde. Det betyder at de kan blive meget kede af det, hvis omgivelserne virker triste eller urolige - på samme måde som de meget let smittes med glæde, når de mærker glæde fra omgivelserne. Man kan sige at de særligt sensitive børn meget let "smittes" af de følelser, som de mærker omgivelserne har. Hos større børn som jeres dreng, vil man ofte mærke dette ved en veludviklet retfærdighedssans. Han vil reagere på, hvordan andre opfører sig overfor hinanden og vil kunne blive meget ked af det på andres vegne - han kan være børnehavens "sladrehank" eller "politibetjent", fordi han blander sig, når han oplever uretfærdighed - også selvom det ikke går ud over ham.
Det betyder også at han naturligt kan have meget let til tårer, til vrede og til frustration, ligesom han kan blive enormt begejstret over ting, hvor I tænker at så fantastisk er det da ikke. Disse børn tænker også meget over tingene og har meget svært ved at sige "pyt med det" og komme videre - netop fordi de tager tingene meget ind.
Man taler om at særligt sensitive børn har et højere „arousal-niveau”. Arousal er et ord for hjernens parathed til at reagere hensigtsmæssigt i forhold til den påvirkning, som barnet udsættes for. Det betyder at de særligt sensitive børn meget let kommer „op i gear”, hvis de bliver stimuleret eller påvirket af deres omgivelser. Der skal med andre ord ikke meget til, før et særlig sensitivt barn bliver overstimuleret. Samtidig er der tale om kvikke og begavede børn, som også har behov for en vis portion inspiration og ansporing og det er derfor en udfordring for forældre at finde balancen mellem at give barnet tilstrækkelig stimulation og samtidig ikke stimulere for meget ...
De særligt sensitive børn trives ofte bedst med forudsigelighed, så de ved, hvad de kan forvente og hvornår. Sker der for store skift, så bliver de hurtigt utrygge og urolige og vil ofte også begynde at græde. De har brug for mere tid til at omstille sig - igen fordi de tager ting ind med større dybde.
Jeg mener vi skal tage hensyn til de særligt sensitive børn og være der for dem, se dem og støtte dem - og de er der, ingen tvivl om det. Når det er sagt, så mener jeg dog også at vi skal passe på ikke at kalde alle børn for særligt sensitive og at vi nogle gange skal skelne imellem hvad sensitiviteten skyldes. Et barn der er født for tidligt vil f.eks. godt kunne have et reaktionsmønster, en adfærd der minder om et "særligt sensitivt barns", men hvor forklaringen ikke er at barnet genetisk er særligt sensitiv, hvor forklaringen derimod er, at barnet er født for tidligt.
Man siger at 15-20 % af de danske børn er "særligt sensitive" og det synes jeg er rigtig mange. Nogle af de punkter, som listes op, når man vil tage en test for at vurdere om ens barn er særligt sensitivt kan passe på mange børn, som ikke nødvendigvis er særligt sensitive. Og jeg synes det er vigtigt at vi er opmærksomme på ikke at sætte børnene i bås og ikke at sygeliggøre dem. At være særligt sensitiv er ikke en sygdom.
Dertil kommer at hvis for mange børn diagnosticeres som "særligt sensitive" uden måske at være det, så kan konsekvensen være, at de børn der reelt har karaktertrækket ikke bliver taget alvorligt, fordi begrebet bliver brugt i flæng og derfor mister sin troværdighed og bliver set skævt til. Og så får de børn der virkelig har brug for hjælpen den ikke ...
Det kan sagtens være at jeres dreng er særligt sensitiv og hvis mor også er det, så kan genet jo stamme fra dig ... :)
Elaine Aron har skrevet bogen "Særligt sensitive børn", som kan være god at læse, hvis man har et barn med dette karaktertræk :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske