Svar: Ny kæreste

17. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Ditte

Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre at du har fundet en sød kæreste, der rigtig gerne vil både dig og din datter.

Det er naturligt meget svært for din datter at skulle dele dig med din nye kæreste og hun bliver i tvivl om, hvad hun skal føle - og i tvivl om hvad du føler. Det er faktisk lidt de samme følelser og ting som kommer i spil, når vi bringer en lille ny baby ind i familien og det er stærke følelser, det er sorg, vrede og angst.

Sorgen over ikke længere at have dig for sig selv, vreden over at være blevet bragt i denne situation og angsten for at du bedre vil kunne lide din nye kæreste end du kan lide hende.

Din datter føler sandsynligvis:

- At hun er tilsidesat - hun har ikke længere samme plads som før.

- Hun føler sig ikke længere som den foretrukne. Det er ikke hende du kysser og krammer hele tiden, det er ikke hende du har opmærksomheden på hele tiden - det er din nye kæreste.

- Hun føler sig ikke ligeværdig i din kærlighed. Hun kan godt fornemme at han giver dig noget andet end hun gør og hun bliver usikker af det.

- Hun føler at han er en rival. Det er derfor hun siger at han er dum og at hun vil have at han forsvinder. Han er en konkurrent til din kærlighed.

- Hun føler sig usynlig. Nogle gange mærker hun at du ikke har opmærksomheden på hende, at du måske ikke kommer, når hun kalder, at du beder hende vente, fordi du er igang med noget sammen med din kæreste.

- Hun ...

Annonce

... føler at pladsen i dit hjerte er usikker. Hun bliver i tvivl om, hvorvidt du elsker hende ligeså højt som før, måske du elsker ham højere. Hun mærker jo hvor glad du er for ham og hvor irriteret du nogle gange er på hende ...

- Hun bliver i tvivl om og bange for om du mon har kærlighed nok til dem begge eller hvem du vil vælge, hvis du skulle vælge ...

Og det er jo sådan med følelser, at de ofte ikke kan forklares bort eller tænkes logisk. Det vi ved i vores hoved ikke passer, kan stadig godt gøre ondt i hjertet. Og selvom du synes at I gør alt for at hun ikke skal føle sig uden for og selvom din kæreste gør alt hvad han kan for, at hun skal føle at han er glad for hende, så gør det stadig ondt i hendes hjerte - og derfor reagerer hun.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og det er helt naturligt at hun reagere hjemme og ikke i børnehave. For i børnehaven er der et frirum. Her er alt som det plejer at være og her kan hun være "sig selv". Men hjemme er der nye roller og hun skal finde ud af at I nu er tre og det er ikke let.

Det bedste du kan gøre er at vise hende og fortælle hende igen og igen, hvor meget hun betyder for dig. At ingen nogensinde kan tage hendes plads, og at hun er noget ganske særligt for dig. Og på samme måde skal din kæreste vise hende og fortælle hende, at han ikke er ude på at tage hendes plads, at han rigtig gerne vil hende og gerne vil være hendes ven :)

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin