Svar: Ny kæreste
17. januar 2013
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre at du har fundet en sød kæreste, der rigtig gerne vil både dig og din datter.
Det er naturligt meget svært for din datter at skulle dele dig med din nye kæreste og hun bliver i tvivl om, hvad hun skal føle - og i tvivl om hvad du føler. Det er faktisk lidt de samme følelser og ting som kommer i spil, når vi bringer en lille ny baby ind i familien og det er stærke følelser, det er sorg, vrede og angst.
Sorgen over ikke længere at have dig for sig selv, vreden over at være blevet bragt i denne situation og angsten for at du bedre vil kunne lide din nye kæreste end du kan lide hende.
Din datter føler sandsynligvis:
- At hun er tilsidesat - hun har ikke længere samme plads som før.
- Hun føler sig ikke længere som den foretrukne. Det er ikke hende du kysser og krammer hele tiden, det er ikke hende du har opmærksomheden på hele tiden - det er din nye kæreste.
- Hun føler sig ikke ligeværdig i din kærlighed. Hun kan godt fornemme at han giver dig noget andet end hun gør og hun bliver usikker af det.
- Hun føler at han er en rival. Det er derfor hun siger at han er dum og at hun vil have at han forsvinder. Han er en konkurrent til din kærlighed.
- Hun føler sig usynlig. Nogle gange mærker hun at du ikke har opmærksomheden på hende, at du måske ikke kommer, når hun kalder, at du beder hende vente, fordi du er igang med noget sammen med din kæreste.
- Hun føler at pladsen i dit hjerte er usikker. Hun bliver i tvivl om, hvorvidt du elsker hende ligeså højt som før, måske du elsker ham højere. Hun mærker jo hvor glad du er for ham og hvor irriteret du nogle gange er på hende ...
- Hun bliver i tvivl om og bange for om du mon har kærlighed nok til dem begge eller hvem du vil vælge, hvis du skulle vælge ...
Og det er jo sådan med følelser, at de ofte ikke kan forklares bort eller tænkes logisk. Det vi ved i vores hoved ikke passer, kan stadig godt gøre ondt i hjertet. Og selvom du synes at I gør alt for at hun ikke skal føle sig uden for og selvom din kæreste gør alt hvad han kan for, at hun skal føle at han er glad for hende, så gør det stadig ondt i hendes hjerte - og derfor reagerer hun.
Og det er helt naturligt at hun reagere hjemme og ikke i børnehave. For i børnehaven er der et frirum. Her er alt som det plejer at være og her kan hun være "sig selv". Men hjemme er der nye roller og hun skal finde ud af at I nu er tre og det er ikke let.
Det bedste du kan gøre er at vise hende og fortælle hende igen og igen, hvor meget hun betyder for dig. At ingen nogensinde kan tage hendes plads, og at hun er noget ganske særligt for dig. Og på samme måde skal din kæreste vise hende og fortælle hende, at han ikke er ude på at tage hendes plads, at han rigtig gerne vil hende og gerne vil være hendes ven :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske