Svar: Flytning med to børn

16. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lea

Det lyder rigtig dejligt med nyt hus og det lyder rigtig fint, at I kan flytte i forbindelse med sommerferien. Det vil være helt naturligt at skifte institution netop der.

Det er en god idé at lade M gå til sport eller andre ting hvor han stadig møder nogle af sine kammerater fra børnehaven. Når han skal i skole vil der måske også være kendte ansigter fra børnehavetiden eller fra de fritidsaktiviteter han har gået til. Men også nye venner i den nye børnehave vil han have til den tid og jeg tænker at det nok skal gå rigtig fint. Han lyder til at kunne få et ret stort netværk af venner eller i hvert fald ansigter han har set før og det er rigtig godt.

M har en alder, hvor han kan forklares visse ting og hvor han også kan sætte ord på sine tanker. Han vil f.eks. godt kunne sige til jer, hvis han har brug for at I laver en legeaftale med en af de gamle børnehavevenner eller fortælle jer, hvis der er noget han savner, noget han er utryg ved eller undrer sig over.

Anderledes vil det være for R, da hun stadig er så lille at hun mere eller mindre "følger med" og må tage tingene som de kommer. Så for hende er det rigtig vigtigt at hun mærker at I er rolige og glade ved det der sker. Hun vil spejle sig i jer og hvis I virker til at være trygge, så vil hun naturligt også være mere tryg ved det nye sted.

I kan med fordel læse bøger om at skulle flytte. Det at læse bøger om emnet kan nogle gange gøre det lettere at sætte lidt ord på de tanker som ...

Annonce

... børnene går rundt med og det kan være et godt udgangspunkt til at tale lidt om hvordan de har det og hvad der sker lige nu. Jeg har søgt lidt på nettet og fundet lidt titler som du måske kan bruge:

"Timo og Pico skal flytte". Om drengen Timo og hans krammedyr Pico, der skal flytte og har en masse tanker om, hvad der skal ske. For børn i 4-7 års alderen.

"Barbapapas hus". Om Barbapapa og hans familie der må flytte i lejlighed da deres hus skal rives ned. Her trives de ikke, så de flytter ud på landet og bygger deres eget helt specielle hus. For 2-6 år.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

"Familien von Hansen skal flytte". Om familien von Hansen der skal flytte til et større og helt nyt hus i et andet kvarter. De to ældste søskende, Viktoria og Anton, er ikke helt tilfredse med at de skal flytte væk fra legekammeraterne og det hyggelige hus. For 4-6 årige børn.

"Nille og jeg". Om Nille, der er dum og som bor ved siden af Ida. Men da Nille en dag skal flytte til Californien bliver Ida ked af det og indser at Nille var hendes bedste veninde. For 3-6 årige.

Når I skal flytte, altså på selve flyttedagen, så er det en rigtig god ide at I pakker deres ting ned sidst og pakker deres ting ud som det første, når I kommer frem. Det er vigtigt at de har deres ting omkring sig, fordi det får dem til at føle sig mere hjemme med det samme. Deres seng, yndlingsbamsen osv. må derfor gerne pakkes ud så hurtigt som muligt, når I flytter ind :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor