Svar: Flytning med to børn
16. januar 2013
Alder:
2 år
Kære Lea
Det lyder rigtig dejligt med nyt hus og det lyder rigtig fint, at I kan flytte i forbindelse med sommerferien. Det vil være helt naturligt at skifte institution netop der.
Det er en god idé at lade M gå til sport eller andre ting hvor han stadig møder nogle af sine kammerater fra børnehaven. Når han skal i skole vil der måske også være kendte ansigter fra børnehavetiden eller fra de fritidsaktiviteter han har gået til. Men også nye venner i den nye børnehave vil han have til den tid og jeg tænker at det nok skal gå rigtig fint. Han lyder til at kunne få et ret stort netværk af venner eller i hvert fald ansigter han har set før og det er rigtig godt.
M har en alder, hvor han kan forklares visse ting og hvor han også kan sætte ord på sine tanker. Han vil f.eks. godt kunne sige til jer, hvis han har brug for at I laver en legeaftale med en af de gamle børnehavevenner eller fortælle jer, hvis der er noget han savner, noget han er utryg ved eller undrer sig over.
Anderledes vil det være for R, da hun stadig er så lille at hun mere eller mindre "følger med" og må tage tingene som de kommer. Så for hende er det rigtig vigtigt at hun mærker at I er rolige og glade ved det der sker. Hun vil spejle sig i jer og hvis I virker til at være trygge, så vil hun naturligt også være mere tryg ved det nye sted.
I kan med fordel læse bøger om at skulle flytte. Det at læse bøger om emnet kan nogle gange gøre det lettere at sætte lidt ord på de tanker som børnene går rundt med og det kan være et godt udgangspunkt til at tale lidt om hvordan de har det og hvad der sker lige nu. Jeg har søgt lidt på nettet og fundet lidt titler som du måske kan bruge:
"Timo og Pico skal flytte". Om drengen Timo og hans krammedyr Pico, der skal flytte og har en masse tanker om, hvad der skal ske. For børn i 4-7 års alderen.
"Barbapapas hus". Om Barbapapa og hans familie der må flytte i lejlighed da deres hus skal rives ned. Her trives de ikke, så de flytter ud på landet og bygger deres eget helt specielle hus. For 2-6 år.
"Familien von Hansen skal flytte". Om familien von Hansen der skal flytte til et større og helt nyt hus i et andet kvarter. De to ældste søskende, Viktoria og Anton, er ikke helt tilfredse med at de skal flytte væk fra legekammeraterne og det hyggelige hus. For 4-6 årige børn.
"Nille og jeg". Om Nille, der er dum og som bor ved siden af Ida. Men da Nille en dag skal flytte til Californien bliver Ida ked af det og indser at Nille var hendes bedste veninde. For 3-6 årige.
Når I skal flytte, altså på selve flyttedagen, så er det en rigtig god ide at I pakker deres ting ned sidst og pakker deres ting ud som det første, når I kommer frem. Det er vigtigt at de har deres ting omkring sig, fordi det får dem til at føle sig mere hjemme med det samme. Deres seng, yndlingsbamsen osv. må derfor gerne pakkes ud så hurtigt som muligt, når I flytter ind :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske