Svar: Weekendarbejde
15. januar 2013
Alder:
18 mdr.
Kære sygeplejerske
Det lyder rigtig dejligt med weekendvagter hver 3 weekend - også selvom der så bliver tale om 12 timers vagter. Jeg tænker at jeres dreng jo vil være hjemme sammen med far og sine søskende og det vil være rigtig fint og rigtig hyggeligt for dem.
Samtidig får han også ekstra glæde af sin mor på andre tidspunkter. Du får en ekstra weekend hjemme og du får mulighed for at være der ekstra for ham i hverdagene - så han kan have kortere dage i institution og nogle gange måske få lov til helt at være hjemme og "bare" være sammen med mor.
Mine piger kan godt huske, hvordan det var dengang jeg arbejdede i skiftende vagter, tog på arbejde i weekenden osv. Og når jeg spørger dem, så synes de det var lidt mærkeligt, at mor kørte når de skulle sove eller når de kom hjem - eller at jeg kom hjem, når de tog af sted ... De savnede mig - også selvom de elsker deres far og nød at hygge sammen med ham. Men egentlig tror jeg ikke det er så meget anderledes med børn, der har forældre som arbejder 8-16. De savner også mor og far, når de ikke er sammen og der er som skrevet også fordele ved de skiftende vagter og weekend arbejde, fordi det giver frihed på andre tidspunkter, hvor I så har mulighed for at være sammen og nogle gange være sammen på en anden måde :)
Der er umiddelbart ikke nogen problemer i at mor er væk på arbejde i weekenden. Han vil spejle sig i de andre, - og jeg tænker at du nok vil savne dem mere, end de vil savne dig :)
Fortsat god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske