Svar: Spisevægring og toiletbesøg
12. januar 2013
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Mette P
Tak for dit brev :)
Når børn pludselig ikke vil spise, så er det vigtigt at overveje hvorfor. Der er ofte en grund og det handler ikke kun om at barnet pludselig er kræsen.
Det er derfor en god idé at overveje, om de er sket noget i jeres liv, i hverdagen, i familien, i børnehaven, som din dreng reagerer på. Det kan rigtig mange forskellige ting men f.eks. hvis han oplever at der stilles krav til ham, som han ikke kan håndtere eller hvis han oplever dårlig stemning i hjemmet, f.eks. hvis forældre er ved at gå fra hinanden, så kan det påvirke hans appetit. Det kan også være det modsatte, hvis man er enlig og får en kæreste - at der så sker nogle ændringer i familien, som gør ham usikker og urolig og derfor gør at han ikke spiser. Det kan også skyldes at du måske har for travlt og er for stresset - det påvirker ham og kan påvirke hans appetit ...
Altså rigtig mange faktorer og det vil være godt at du prøver at overveje, hvad der er sket hos jer, siden I pludselig oplever at han ikke vil spise - hverken i børnehave eller hjemme.
Det er vigtigt at du stadig tilbyder ham forskellige typer af fødevarer og forsøger at give ham noget sundt og varieret. Det vil være en rigtig god idé at giver ham lidt valgmuligheder, så han selv er medbestemmende - til morgenmad kan han f.eks. vælge imellem en portion havregryn, en portion yoghurt med mysli eller en portion Minifras eller en grovbolle med ost ... Du må godt stille lidt krav på denne måde og hvis han vil have gul peberfrugt, så er det også i orden, men han skal spise lidt af det andet også. Medbestemmelse, indenfor fødevarer som du vælger, kan være okay her.
Om aftenen er det vigtigt at du sørger for at der er mindst en ting han godt kan lide så han altid har noget han kan gå i gang med at spise. Det vil også være en rigtig god idé at du inddrager ham i madlavningen, lader ham være med til at dække bord, lave mad osv. Så det er noget I hygger jer med og så det er et fælles projekt og noget I prioriterer og går op i. Det er vigtigt at mad ikke er noget fortravlet noget, der skal overstås i en fart ...
Det er vigtigt at du ikke presser ham til at smage på maden eller kræver at han spiser op. Hvis han føler sig presset, så får han ikke lyst til at spise mere, tværtimod. ha vil lukke munden og vil så slet ikke spise. Det er på samme måde vigtigt at du ikke kommenterer på hvordan han spiser, ikke retter på ham osv. men at du giver ham madro, så det at spise forbindes med noget hyggeligt og rart.
Med hensyn til renlighed, så lyder det ikke som om at jeres dreng er parat til dette endnu og årstiden taler ikke for at træne renlighed nu. Det er for koldt, han har alt for meget tøj på og det er dømt til ikke at kunne lykkes. Det er bedre at træne renlighed til sommer, når det er varmere og han naturligt har mindre tøj på. og igen gælder at der intet godt kommer ud af at presse ham.
Renlighed har 3 faser:
1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.
2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Det er en forudsætning at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer og inden I overvejer at træne renlighed, er det derfor en god idé at skifte ham ca hver 3 time, for at se om han reelt er i stand til at holde sig så længe.
Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for tidligt i selve renlighedstræningen. Jeg tror på at man kommer længere med den succesoplevelse det er at ha en tør ble, fremfor det nederlag det er, hver gang man står med våde bukser.
Derfor foreslår jeg at man indfører faste toilettider, så han følges på potte eller toilet på de tidspunkter, hvor vi andre også tisser normalt. Det vil sige det første når vi står op om morgenen, det sidste vi gør inden vi går i seng (med børn kan det ofte være i forbindelse med aftenbadet), inden vi kører op for at handle, løber ud for at lege eller lignende.
Han skal ikke spørges om han skal tisse, for så kan du være sikker på at han siger nej og tisser få minutter efter. I stedet skal du tage ham i hånden og følge med ham på toilettet og sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og så tisser I som en helt naturlig regel der gælder både for børn og voksne. Kommer der noget, så er det super flot. Er bleen tør, så er det super godt, så roses han for det, så kan bleen bruges igen (selv små dryp kan ikke mærkes i en ble) så bleen bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. Og har han så tisset i bleen og den skal skiftes, så var det jo godt at han havde den på :) Fuldstændig ro på, ingen problemer, så naturligt som muligt.
Men som sagt lyder det som om at I skal vente lidt med renligheden og måske har han netop brug for "ro omkring sig", for igen at begynde at spise og for at blive klar til at smide bleen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske