Svar: Suttestop
7. januar 2013
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng stille og roligt selv er ved at sige farvel til sutten og bruger den mindre og mindre. Det synes jeg lyder rigtig fint og jeg tænker at det er vigtigt at I ikke presser unødigt på, fordi det kan gøre at han så pludselig søger den om dagen og lige nu går det jo så fint med at undvære den.
Jeg vil foreslå at I begynder at læse lidt bøger om at skulle stoppe med sin sut. Det at læse om andre, der skal smide sutte, kan hjælpe ham til at få lidt idé om, at det måske også forventes af ham. Og det kan være lettere at tale om de andre i bogen og hvordan de har det med at skulle af med sutten, end at tale om sig selv.
Når I har sporet ham lidt ind på at sutten stille og roligt skal væk, så skal I vurdere, hvordan det gøres bedst. for nogle børn vil det ske uden nogen aftaler eller andet - sutten bliver naturligt gammel, den bliver mørnet, går i stykker og den skal smides ud. Og nogle børn vil naturligt tage del i denne proces, smide sutterne ud en efter en, som de går i stykker og tilsidst er der ikke flere sutter (og I køber ikke nye) og så er det slut med sut.
For andre børn hjælper det at give sutten til tandlægen, hænge den på et suttetræ, bytte den til legetøj i legetøjsforretningen, sende den til julemanden, give den til en onkel der samler på sutter eller hvad man nu kan finde på. Der er mange muligheder.
Det vil for de fleste børn være rigtig svært at sige farvel til sutten, fordi det er at sige farvel til en kær ven, som de har haft hele deres unge liv. Og det skal man naturligvis anerkende, det er vigtigt at lytte til at barnet savner sin sut og at barnet kan være ked af det. Og det er ofte også en god idé at finde et alternativ til sutten. Det kunne f.eks. være en puttebamse, f.eks. en build a bear eller lignende, som bliver fyldt med kys og kram og som barnet fremover kan trøste sig med, når det er ked af det og når det skal sove. Det er ofte en god idé at erstatte sutten med noget andet og ikke fjerne den tryghed, som sutten også repræsenterer, fuldstændig fra barnet:)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske