Svar: Suttestop

7. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres dreng stille og roligt selv er ved at sige farvel til sutten og bruger den mindre og mindre. Det synes jeg lyder rigtig fint og jeg tænker at det er vigtigt at I ikke presser unødigt på, fordi det kan gøre at han så pludselig søger den om dagen og lige nu går det jo så fint med at undvære den.

Jeg vil foreslå at I begynder at læse lidt bøger om at skulle stoppe med sin sut. Det at læse om andre, der skal smide sutte, kan hjælpe ham til at få lidt idé om, at det måske også forventes af ham. Og det kan være lettere at tale om de andre i bogen og hvordan de har det med at skulle af med sutten, end at tale om sig selv.

Når I har sporet ham lidt ind på at sutten stille og roligt skal væk, så skal I vurdere, hvordan det gøres bedst. for nogle børn vil det ske uden nogen aftaler eller andet - sutten bliver naturligt gammel, den bliver mørnet, går i stykker og den skal smides ud. Og nogle børn vil naturligt tage del i denne proces, smide sutterne ud en efter en, som de går i stykker og tilsidst er ...

Annonce

... der ikke flere sutter (og I køber ikke nye) og så er det slut med sut.

For andre børn hjælper det at give sutten til tandlægen, hænge den på et suttetræ, bytte den til legetøj i legetøjsforretningen, sende den til julemanden, give den til en onkel der samler på sutter eller hvad man nu kan finde på. Der er mange muligheder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det vil for de fleste børn være rigtig svært at sige farvel til sutten, fordi det er at sige farvel til en kær ven, som de har haft hele deres unge liv. Og det skal man naturligvis anerkende, det er vigtigt at lytte til at barnet savner sin sut og at barnet kan være ked af det. Og det er ofte også en god idé at finde et alternativ til sutten. Det kunne f.eks. være en puttebamse, f.eks. en build a bear eller lignende, som bliver fyldt med kys og kram og som barnet fremover kan trøste sig med, når det er ked af det og når det skal sove. Det er ofte en god idé at erstatte sutten med noget andet og ikke fjerne den tryghed, som sutten også repræsenterer, fuldstændig fra barnet:)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor