Svar: Skilsmisse

5. januar 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Nanna

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at jeres dreng har rigtig svært ved at overskue at flytte fra den ene til den anden. I dag er skilsmisser efterhånden blevet så normalt, at vi næsten ikke tænker over, hvad det betyder for barnet - men det er rigtig vigtigt, at vi ikke glemmer, hvor store følelser, der kan være på spil.

For jeres dreng oplever jo nu at verden ser anderledes ud. Han oplever og er naturligt mere og mere bevidst om at mange af de andre børn i børnehaven ikke har forældre der bor hver for sig. Han er anderledes, jeres familie er anderledes og han har naturligt svært ved at forstå det. Hvorfor er det sådan? Er det hans skyld? Hvad betyder det at være kærester? Hvorfor holdt I op med at elske hinanden? Kan I også holde op med at elske ham? Osv.

Han kan også have en masse spørgsmål der går på bekymringen for jer hver især. Når han er hos far, hvad så med mor? Er du ked af det? Hvad hvis du savner ham? Hvad laver du? Kan der ske dig noget? Osv.

Derfor er det rigtig godt og rigtig fint at du forsøger at tale med ham og det er rigtig dejligt at du kan mærke at det hjælper. At I ofte taler hyggeligt sammen og at han ofte får det bedre og slapper mere af, når I har talt sammen og han har fået svar på mange af sine spørgsmål.

Du har tidligere stillet et spørgsmål omkring lidt samme emne og jeg anbefalede her at I blandt andet læste bøger om forældre der var skilt og det at skulle flytte fra den ene til den anden. Det at læse om andre, vil også kunne hjælpe jeres dreng.

Han har en alder nu, hvor han begynder at kunne forstå lidt mere og også kan forstå små forklaringer og I skal naturligvis prøve at finde balancen mellem at holde fast i den samværsordning, som har fungeret hidtil og samtidig også vurdere, om der er behov for ændringer.

Han kan godt, med den alder han har nu ...

Annonce

... tælle dage, altså hvor mange dage skal han være hos far og hvor mange hos mor - og hvornår skifter han så sted igen. Men det er stadig svært at forholde sig til dage, om det er mandag, torsdag eller hvad det nu er. Og måske vil det hjælpe ham, hvis I synliggør dagene på en planche eller lignende, så han kan overskue tiden. For det er ikke sikkert at det er opholdet han har noget imod, måske er det snarere det at han ikke ved, hvornår han skal flytte igen. Så allerede ved selve skiftet begynder han at tænke på, hvornår han skal skifte igen og det er den usikkerhed han giver udtryk for.

I skal også være opmærksomme på at I sandsynligvis lever to forskellige liv og at I har forskellige regler. Det er således meget svært at skifte situation, for hos far foregår det på en måde og hos mor på en anden. Selvom I forsøger at samarbejde og forsøger at skabe genkendelighed og på den måde tryghed, ja så er der forskel på jer og på hvordan I lever jeres liv og han skal omstille sig hver gang han flytter. Og det er naturligt svært. Så prøv også at minimere jeres krav til ham om, hvad han skal kunne og hvordan han skal være ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Husk også at når man ikke er ældre end jeres dreng er, så er det særlig vigtigt med fysisk kontakt og nærhed. Det er vigtigt at han fyldes op med den forældre der er der, når I er sammen, så han har noget at "tære af", når I ikke er sammen. Han skal have sit "mor-depot" fyldt op, når han er sammen med mor, så kan han undvære mor, når I ikke er sammen og han skal have sit "far-depot" fyldt op, når han er hos far, så han kan undvære far. Og igen er det super godt at I spiser sammen en gang om ugen og på den måde ses - men han har sandsynligvis brug for at have et skema, der giver ham et overblik over perioden og hvad der skal ske ...

Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor