Brev:
Skilsmisse
5. januar 2013
Alder:
4 år, 10 mdr.
Skilsmisse
Kære Helen,
Jeg har en dreng på snart 5 år og han har været skilsmissebarn siden 2 års alderen. Faren og jeg er fine venner og vores dreng er en glad og utrolig tillidsfuld lille dreng.
Nå det så er sagt, så har jeg stadig lidt bekymringer vedrørende vores deleordning.
Vores dreng er 8 dage hos mig og 6 dage hos sin far. For at kunne holde ventetiden ud besøger jeg dem én dag i den uge, hvor han er hos sin far. Der tager vi enten på legeplads, Cafe eller spiser aftensmad sammen.
Min bekymring går på at vores dreng er begyndt at reagere lidt på adskillelsen. Han er begyndt at spørge ind til hvorfor han skal hjem til far og hvorfor jeg ikke kan tage med, og sidste gang vi hentede sammen i børnehaven, blev han ked af det da han så mig og sagde at han gerne ville hjem til mig. Det plejer altid at være rigtig hyggeligt at ses og jeg kan mærke på min dreng at han savner mig og nyder at vi ses, men er det alligevel for hårdt for ham? Og skal jeg hellere bide i det sure æble og ikke se ham i de dage?
Jeg ved det er normalt at skilsmissebørn på et tidspunkt reagerer, men hvordan kan jeg gøre hans liv så trygt som overhovedet muligt? Jeg ville gerne have ham lidt mere end 8 dage, ikke for at tage ham væk fra faren, men mere for at give ham en base. Og hvis han en dag ønskede at bo hos sin far, så ville jeg alle dage give ham lov til det. Problemet er dog bare at faren ikke vil give afkald på flere dage, (hvilket jeg jo godt kan forstå) så jeg kan ikke ændre på noget der, men kan vi gøre noget andet?
Når jeg taler med min dreng om hele situationen, så er det, trods emnet, en rigtig hyggelig samtale. Han har en masse spørgsmål og han virker altid mere afslappet efter vi har talt.
Måske er det bare mig der er for bekymret..
Mange hilsner Nanna