Svar: Sprogbrug hos dagplejemor

12. december 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære du

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af dine tanker :)

Som udgangspunkt er jeg helt enig med dig og jeg synes det er nogle rigtig fine tanker du gør dig. Det er nogle rigtig gode overvejelser, og der er ingen tvivl om at du er meget bevidst om, hvordan du møder dine børn bedst. Det kan godt være at du "bare har været mor i 2 år" - men det gør dig bestemt ikke til en mindre god mor. Du lyder til at have ret godt styr på, hvordan du skal anerkende, lytte og være der for din datter og naturligvis også sætte grænser, når det er nødvendigt. Det er super dejligt at læse!:)

Du fortæller at I er glade for jeres dagplejer. Hun er en ældre dame, der har passet børn i flere år, hun er stille, rolig og meget omsorgsfuld - og jeg tænker at det må være det vigtigste. Det betyder mest, at jeres datter bliver passet, er glad for at være der, får den omsorg hun har behov for, trøstes når hun er ked af det osv. Og ja - så kan man naturligvis diskutere, hvorvidt det er pædagogisk rigtigt at sige at børnene er "sure som citroner" eller "søde som hindbær" eller "hun har været sur i dag".

Faktisk tænker jeg, at det er måden hun håndterer det på og det er okay. Hun bruger jo netop ordet "sur" og forsøger at lære børnene om "frugter og bær", drager nogle paralleller, - og jeg tror hun gør det, fordi hun forsøger at undgå ord som "hysterisk", "umulig", "trodsig", "hidsig", "irriterende" eller lignende. Det er netop fordi hun ikke bryder sig om at sætte sådanne prædikater på børnene, at hun er gået over til at håndtere det med "sur".

Det ...

Annonce

... samme, når hun f.eks. siger til et barn "lad nu være med at være så sur ellers kilder jeg dig" - det er hendes måde at aflede på, få barnet til at glemme modstanden mod øvertøjet - og afledning på denne måde kan sagtens være okay.

Det betyder ikke nødvendigvis at jeres datter og de andre børn ikke bliver forstået og mødt eller at de får at vide, at de har "forkerte følelser", det er blot måden dagplejer tackler hverdagen på og igen - hun gør det sandsynligvis af et godt hjerte.

Netop fordi din datter har så gode forældre, der lytter, anderkende, møder, sætter ord på, forklarer osv. Så sker der ikke noget ved at hun i dagplejen, hos bedsteforældre, på besøg hos andre venner og bekendte osv. bliver mødt på en anden måde. Hun lærer blot at vi som mennesker er forskellige og ser meget forskelligt på ting ... Og hun tager ikke skade af det du fortæller. Men naturligvis ville det være fantastisk, hvis alle voksne var i stand til at se, hvad barnet reagerer på og kunne sætte ord på barnets følelser :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal naturligvis fortsætte alt det gode I allerede gør og også sætte ord på og forklare, hvordan I tror lillesøster har det, hvad hun reagerer på og hvorfor hun nogle gange græder. Og nogle gange græder hun jo, fordi hun er sur, andre gange fordi hun er træt, har ondt i maven, skal skiftes eller noget helt andet. Og på den måde lærer storesøster naturligt at det ikke er korrekt altid at sige "hun er sur", fordi det faktisk kan handle om noget andet.

Jeg håber du kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig glædelig jul til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far