Svar: I bad uden skrig og skrål?

9. november 2012

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Sarah

Tak for dit brev og velkommen til :)

Rigtig mange børn bryder sig ikke om at få vasket hår. Nogle gange fordi de på et tidspunkt har haft en rigtig dårlig oplevelse med det - har fået vand, sæbe i øjnene eller føler at det har været et overgreb, fordi vi har gjort det imod dem, selvom de har sagt at de ikke ville ...

Og det er naturligvis problematisk. Det er jo rigtig vigtigt at vi lytter til vores børn og at tingene foregår i et samarbejde :)

Da du allerede har forsøgt med klude, forklaringer, hårkrans osv. så tænker jeg at du er nødt til at lave en aftale med dine piger. Og det er her vigtigt at være opmærksom på at deres fornemmelse for hvornår håret er vådt, hvornår det er rent osv. naturligt ikke er til stede på samme måde, som det er for dig. Så når dine piger kommer vand i håret og synes det er vådt og du så ikke synes det, så er det vigtigt at du ikke skælder dem ud eller bliver sur over det, for det handler om at det er sådan de oplever det og de har ikke fornemmelse for hvor meget vand der reelt skal i håret, for at det kan "erklæres vådt".

Jeg vil foreslå at du køber et stort spejl, hvor de kan se sig selv. Og så skal de selv med deres ...

Annonce

... kande, svamp eller klud hælde vand i håret. De skal selv styre det, du kan guide dem "lidt mere ved ørerne", "så lidt om i nakken", "så pandehåret" osv. så de selv deltager i processen, men også så de kan følge med i spejlet og kan se, hvad det rent faktisk er de gør og hvad der sker - "hov kan du se, nu kom vandet slet ikke i håret? Prøv igen skat" - så du hjælper dem ved at inddrage dem. Og så skal du opmuntre og rose dem, gøre dem trygge og en følelse af at det her kan de godt. For lige nu er badet blevet en kamparena - det fylder rigtig meget og det er ikke sjovt at komme i bad. Det går fint lige indtil I når til håret, så bliver det en kamp, som ikke er fair - for pigerne taber jo, hvis ikke de gør som du vil, så overtager du med bruseren.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan godt høre at du forsøger og jeg forstår godt at du virkelig prøver og jeg kan også godt fornemme hvor frustreret du er og at du "er ved at få spat" - jeg forstår det fuldt ud. Men du er nødt til at lære dem, hvordan man skal gøre og jeg tænker at her vil et spejl hjælpe - du holder spejlet, guider og vise dem hvordan og de får en følelse af at de selv styrer det og alle er glade ...:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor