Svar: I bad uden skrig og skrål?
9. november 2012
Alder:
4 år
Kære Sarah
Tak for dit brev og velkommen til :)
Rigtig mange børn bryder sig ikke om at få vasket hår. Nogle gange fordi de på et tidspunkt har haft en rigtig dårlig oplevelse med det - har fået vand, sæbe i øjnene eller føler at det har været et overgreb, fordi vi har gjort det imod dem, selvom de har sagt at de ikke ville ...
Og det er naturligvis problematisk. Det er jo rigtig vigtigt at vi lytter til vores børn og at tingene foregår i et samarbejde :)
Da du allerede har forsøgt med klude, forklaringer, hårkrans osv. så tænker jeg at du er nødt til at lave en aftale med dine piger. Og det er her vigtigt at være opmærksom på at deres fornemmelse for hvornår håret er vådt, hvornår det er rent osv. naturligt ikke er til stede på samme måde, som det er for dig. Så når dine piger kommer vand i håret og synes det er vådt og du så ikke synes det, så er det vigtigt at du ikke skælder dem ud eller bliver sur over det, for det handler om at det er sådan de oplever det og de har ikke fornemmelse for hvor meget vand der reelt skal i håret, for at det kan "erklæres vådt".
Jeg vil foreslå at du køber et stort spejl, hvor de kan se sig selv. Og så skal de selv med deres kande, svamp eller klud hælde vand i håret. De skal selv styre det, du kan guide dem "lidt mere ved ørerne", "så lidt om i nakken", "så pandehåret" osv. så de selv deltager i processen, men også så de kan følge med i spejlet og kan se, hvad det rent faktisk er de gør og hvad der sker - "hov kan du se, nu kom vandet slet ikke i håret? Prøv igen skat" - så du hjælper dem ved at inddrage dem. Og så skal du opmuntre og rose dem, gøre dem trygge og en følelse af at det her kan de godt. For lige nu er badet blevet en kamparena - det fylder rigtig meget og det er ikke sjovt at komme i bad. Det går fint lige indtil I når til håret, så bliver det en kamp, som ikke er fair - for pigerne taber jo, hvis ikke de gør som du vil, så overtager du med bruseren.
Jeg kan godt høre at du forsøger og jeg forstår godt at du virkelig prøver og jeg kan også godt fornemme hvor frustreret du er og at du "er ved at få spat" - jeg forstår det fuldt ud. Men du er nødt til at lære dem, hvordan man skal gøre og jeg tænker at her vil et spejl hjælpe - du holder spejlet, guider og vise dem hvordan og de får en følelse af at de selv styrer det og alle er glade ...:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske