Brev:
I bad uden skrig og skrål?
9. november 2012
Alder:
4 år
I bad uden skrig og skrål?
Kære Helen.
Jeg har en pige på 2 år og 3 mdr. og en pige på 4 år.
Hver eneste gang - og det er virkelig HVER ENESTE gang - de skal i bad og have vasket hår går det galt. Der er ingen problemer, når de bare skal i bad og skylles.
Vi er begyndt (og har gjort det i et godt stykke tid) at tage dem i brusebad. Den lille først, med sut i munden, bruse stille og roligt fra tæerne og opefter UDEN at bruse i håret. Når jeg skal vaske hendes hår er det med vand i hånden og op i håret, både før og efter shampooen. Hun græder, men det går nogenlunde.
Så er det storesøsters tur. Jeg fortæller hende, at jeg IKKE bruger bruseren i håret på hende, men kun hænderne, fuldstændig som med lillesøster. Jeg starter og det går fint, men så snart vi nærmer os håret, begynder hun at skrige og råbe som en gal. Hun kan simpelthen skrige så højt, at jeg nærmest får ringen for ørerne! Tit ender det desværre med, at jeg læner hendes hovede tilbage og bruser hende i håret - og prøver selvfølgelig at undgå øjnene.
Hun vil gerne selv bruse sig og det har hun også fået lov til, men når det kommer til håret, er det bare ikke godt nok. Hun får jo intet vand op i håret, når hun står og bruger sine små hænder - og for at være ærlig får jeg spat! Jeg prøver virkelig at være diplomatisk, rolig og rummende, men når først hun begynder at skrige fuldstændigt uhæmmet bliver jeg sgu gal.
Jeg har prøvet alt muligt med klud for øjnene, kande til at hælde med, den der krans til at tage om håret så vandet ikke kommer i øjnene osv. osv.
Det skal lige nævnes, at da de sad i badekar, var der en periode, hvor det gik fint med at have Hello Kitty vaskekluden for øjnene og så skylle håret på den måde, men den periode blev desværre afløst af det samme scenarie som nu. Jeg/vi bader dem én gang i hverdagene og én gang i weekenden. Kun med hårvask x 1 og jeg synes, det er ligemeget om det er kl. 8 om morgenen de kommer i bad eller kl. 18 - det er det samme skrigeri :-(
Gode råd ønskes, tak.
Kærlig hilsen
Sarah.