Svar: Bad og mad

17. oktober 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Børn kan godt i perioder blive bange for vand og det bedste man kan gøre er at lege med vand og stille og roligt gøre barnet fortrolig med det. Det er vigtigt at man ikke presser barnet, så det at blive badet forbindes med noget ubehageligt. Og samtidig skal barnet jo også vaskes, så man skal også forsøge at finde en løsning, som både forældre og barn kan leve med ...

Det er helt rigtigt det du har gjort - forsøge med lidt vand i karret og så stille og roligt lade vandet fylde mere og mere. Hos jer lyder det som om at I skal forsøge at arbejde på få ham op i badekarret. Det kan naturligvis være en idé at skifte til et andet kar. Det kan nogle gange gøre en forskel og ændre på situationen. Nogle vælger f.eks. at købe et lille oppusteligt svømmebassin til babyer. Men man kan naturligvis godt ende med at købe sig fattig ...

Ellers er det ofte en god idé at aflede ham med lidt legetøj på væggen - og et krav om at han skal sidde i karret for at lege med det. Vandmøller med sugekopper, som sættes på fliserne i brusekabinen og hvor de snurrer når vandet løber igennem, kan være en rigtig god idé. Karret placeres foran så han er nødt til at være i karret, for at kunne lege med dem. De er ofte så interessante at han overvinder sit ubehag over karret og fokus bliver at lege med vandmøllerne og ikke at han skal være i karret.

Det er ofte en god idé at starte med en lille smule vand og så øge mængden af vand i takt med at han bliver fortrolig med det igen.

Mange børn bliver bange for vandet, fordi vi kommer til at overskride deres grænser, når vi vasker dem. Vi hælder vand i håret på dem, vasker dem osv. uden at "advare" dem først og de når derfor ikke at blive forberedt. Så for mange børn er det meget ubehageligt at bade, fordi det er forbundet med vand i ansigtet, når man mindst venter det.

Derfor kan det ofte hjælpe at lade barnet selv styre processen. Ligesom det kan være en idé ikke altid at vaske håret eller i en periode at undvære sæbe. Det kan være en god idé at lade barnet lege med små bøtter, en vandkande eller lignende og så opfordre ham til at hælde vand forskellige steder på kroppen. Ligesom han kan få en blød svamp eller klud i hånden og opfordres til at prøve at vaske sig.

Det kan være en idé at gå i bad sammen, så han kan spejle sig i det I gør og forsøge at gøre det samme. Det kan nogle gange være en rigtig god idé, hvis bedsteforældre eller andre I kender godt har et badekar, som I alle kan være i og som I kan bade i sammen. Det at være i badekar sammen med jer, kan gøre ham mere tryg.

Nogle børn vil også få brudt deres vægring mod vand ved at komme en tur i svømmehallen - her er hele situationen en anden og reglerne er sådan, at alt skal vaskes, for at man kan komme ind i hallen. Barnet kan se andre børn og voksne der bader og gør som de andre .. Og igen, så er der nogle børn der bliver ekstra bange for vand i en sådan situation, så man skal virkelig prøve at vurdere, hvordan barnet vil reagere ...

Annonce

... ...

Med hensyn til mad og lege med maden, så er det helt normalt med den alder jeres dreng har. Hans lyst til at putte i munden og spise er ikke længere så stor, nu er det langt mere spændende at undersøge maden ved at tygge den, tage den ud og se hvordan den ser ud når den er tygget. Det er spændende at komme mad op i glasset, eller hælde vand ud i tallerkenen. Det er interessant at lave lyd ved at banke tallerkenen eller bestikket i bordet og det er sjovt at mærke maden klistre mellem fingrene ...

Med den alder han har nu, så forstår han godt, når I siger "Nej!". Han ved godt, at han er igang med at gøre noget, som I ikke vil ha' og nogle gange vil han naturligt stoppe og respektere det nej han får, men andre gange er hans lyst til at prøve igen, hans lyst til at udforske så stor, at han naturligt overhører det nej han hører eller som måske lyder inde i ham, selvom I endnu ikke har sagt det højt - og derfor gør han det alligevel.

Man kan sige at lysten til at udforske tager overhånd og det vil den kunne gøre i et godt stykke tid endnu. Det handler for ham jo om at udforske flere og flere ting - både hvordan mælken ser ud, når den løber hen af bordet og ned på gulvet, hvordan maden ser ud, når den ligger opløst i mælken - men han undersøger også hvordan I reagerer på det han gør, hvordan jeres handlinger er, hvad det han gør, gør ved jer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det hjælper ham til at huske at det han er igang med er forkert, hvis I lader en handling følge med jeres nej. Det vil i situationen med maden ved bordet sige, at I fjerner glasset eller tallerkenen, at I afslutter måltidet. Han vil protestere og I giver ham så tallerkenen igen, men med besked om at maden skal i munden, at han skal spise maden pænt. Leger han så med maden igen, så afsluttes måltidet, han får tørret sine hænder og sættes ned fra bordet.

Aldrig bære nag og kommer han lidt senere og er tørstig eller sulten, så mødes han naturligt der, sættes igen ved bordet, fordi han så lærer at måltider indtages der og så spiser han igen.

Og når det så er sagt, så er det rigtig vigtigt at I anerkender hans lyst til at mærke, udforske og undersøge uden for middagsbordet. Hvis han fascineres af at hæle vand eller mælk sammen med mad, så hjælper det ham at lege med vand, når han er i bad. Hvis han fascineres af mad i hånden, smatte det ud og klistre med det, så tag ham med til at bage boller eller andet og giv ham lidt bolledej i hånden. Hvis han fascineres af at lave lyd, banker med tallerkenen, bestikket eller lignende, så anerkend lysten til at lave lyd ved at give ham en tromme, et hammerbræt eller lignende. Jo mere I kan stimulere hans lyst til at udforske uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for at han ikke behøver udforske helt så meget, når han skal spise - og jo bedre kan I også tillade jer at holde fast i at det er spisetid og ikke tid til at lege med maden ... :)

Håber ovenstående hjælper videre på vej - og læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre