Svar: Kan børn få et traume over, at man tager sutten fra dem?

10. oktober 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

En sut fjernes bedst i samarbejde med barnet og for mange børn er det rigtig svært at sige farvel til sutten. Den har fulgt dem hele livet og det er som at sige farvel til en meget kær ven.

Det kan være nødvendigt at fjerne sutten af hensyn til tænderne. Hvis tandlægen har konstateret at barnet har suttebid, så er det problematisk og så er der ikke rigtig nogen vej uden om. Det samme gælder, hvis sutten påvirker barnets sprog og sproglige udvikling. Men når det er sagt, så er det stadig vigtigt at det sker i et samarbejde med barnet og det er altid vigtigt at anerkende barnets behov for trøst. Derfor er det aldrig et spørgsmål om "bare at fjerne sutten", men et spørgsmål om at erstatte med noget andet der er mindst ligeså godt!

Jeres dreng skal altså have en ny tryg ven, som han kan bruge, når han er ked af det og når han har brug for trøst - fuldstændig ligesom han har brugt sin sut tidligere. Og hvad der vil fungere for ham, må I prøve at vurdere. For nogle børn er det en bamse, f.eks. en build a bear eller lignende, hvor man selv er med til at lave den, fylde den med kys og kram og et lille hjerte ... For andre er det noget ...

Annonce

... andet.

Hvis barnet har et stort behov for at sutte, så er der altid en risiko for at barnet begynder at sutte på tommelfinger og det er ikke godt for tænderne og tandstillingen. Og ja - det er rigtigt at man kan rette barnets tænder, men det er bestemt ikke at foretrække bøjle på tænderne i måske 2 år - ofte i en alder, hvor børn jo gennemgår puberteten og kan have det rigtig svært med sig selv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om børn får traumer af at slippe deres sut - så nej, det tror jeg ikke - men igen, sutten skal jo også erstattes af noget andet. Man fjerner ikke den bedste ven uden at give noget, der er ligeså godt og på sigt bedre ... :)

Det kan være en rigtig god idé at læse historier om at slippe sutten og tale om, hvordan man gør det og hvad muligheder der er. Nogle børn har det rigtig godt med at sende sutterne til julemanden og alle nissebørnene, andre vil hellere hænge sutterne på et suttetræ. Atter andre bytter sutterne i en legetøjsforretning og får en gave i stedet og så er der jo også de børn, der af sig selv, tager deres sutter og smider dem i skraldespanden. Mulighederne er mange. Måske kan I have glæde af stopsy.dk.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder