Brev:
Kan børn få et traume over, at man tager sutten fra dem?
10. oktober 2012
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kan børn få et traume over, at man tager sutten fra dem?
Kære Helen
Storebror på 3 år og 5 mdr bruger sut endnu, og den er han meget afhængig af i forbindelse med søvn eller hvis han bliver ked. Han har den kun i de to forbindelser - når han skal sove og når han bliver rigtigt ked, - men han er meget bevidst om sin "ret" til den i de sammenhænge. Han er meget verbal og har en god forståelse, så vi tror godt, vi kan forklare ham, at det er slut med sutten, hænge den på et suttetræ el.lign. Men jeg frygter især at han vil skrige og være dybt ulykkelig over ikke at have den, når han bliver ked af det, f.eks. hvis han slår sig eller er ude af den pga en (trætheds)konflikt. Jeg har f.eks. været dybt taknemmelig for den i de situationer, hvor jeg er alene med to børn, der begge græder og derfor kører hinanden op. De situationer er der jo ikke dagligt, men jeg er nervøs for, hvordan jeg kan trøste den ældste uden sutten.
Sutten vil vi gerne af med pga tænderne. Jeg har dog hørt nogle sige, at tænder jo kan rettes senere, men at man kan give barnet et traume ved at tage sutten fra dem. Hvad tænker du om det?
Mange hilsner
Mor