Kan børn få et traume over, at man tager sutten fra dem?

10. oktober 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Kan børn få et traume over, at man tager sutten fra dem?

Kære Helen

Storebror på 3 år og 5 mdr bruger sut endnu, og den er han meget afhængig af i forbindelse med søvn eller hvis han bliver ked. Han har den kun i de to forbindelser - når han skal sove og når han bliver rigtigt ked, - men han er meget bevidst om sin "ret" til den i de sammenhænge. Han er meget verbal og har en god forståelse, så vi tror godt, vi kan forklare ham, at det er slut med sutten, hænge den på et suttetræ el.lign. Men jeg frygter især at han vil skrige og være dybt ulykkelig over ikke at have den, når han bliver ked ...

Annonce

... af det, f.eks. hvis han slår sig eller er ude af den pga en (trætheds)konflikt. Jeg har f.eks. været dybt taknemmelig for den i de situationer, hvor jeg er alene med to børn, der begge græder og derfor kører hinanden op. De situationer er der jo ikke dagligt, men jeg er nervøs for, hvordan jeg kan trøste den ældste uden sutten.

Sutten vil vi gerne af med pga tænderne. Jeg har dog hørt nogle sige, at tænder jo kan rettes senere, men at man kan give barnet et traume ved at tage sutten fra dem. Hvad tænker du om det?

Mange hilsner

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.