Svar: Artig pige, som er lidt slikken

1. oktober 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære D

Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)

Når jeg læser om din datter, så får jeg indtryk af at hun egentlig er en pige med et ret stort overskud. Hun lyder til at være ret moden af sin alder, hun har et godt og udviklet sprog og er god til at bruge det. Derfor har I ikke konflikter med hende, på samme måde som I oplever med lillebror, der reagerer langt mere fysisk.

Det lyder også som om at hun har en god empati. Hun fornemmer hvad andre er glade for eller bliver kede af og hun er stærk nok til at kunne klare, at hun nogle gange må give legetøjet videre - for hende er det ligemeget, der er jo andre dukker at lege med ... Det er ret godt klaret og jeg synes du som udgangspunkt skal se det positivt. Men når det er sagt, så har du naturligvis ret i at det vil være en rigtig god idé at du også prøver at lære hende, at sige fra.

Mange piger/kvinder er rigtigt dårlige til dette og i diverse dameblade kan man ofte læse x-antal punkter i hvordan du øver dig i at sige nej. Majse Njor har endda udgivet en bog om emnet "Mit liv som mundlam - og hvordan man lærer at sige fra" og det er et evigt aktuelt emne. Og det er helt fint at du så småt begynder at lære din datter det nu.

Som du selv nævner, så er der ingen tvivl om at et højt selvværd hjælper børn med at sige fra. Hvis man har et højt selvværd, så ved man at man har værdi, fordi man er den man er. Så ved man at man ikke behøver lave sig om for at ligne de andre, man behøver ikke "følge strømmen", hvis man føler, at det de andre gør er forkert. Så har man netop modet til at holde fast i, at det er forkert og også modet til at sige fra :)

Det lyder som om at din datter hviler meget i sig selv og jeg er som udgangspunkt ikke bekymret for, at hun ikke vil kunne sige fra, hvis det en dag er nødvendigt. Men hun vælger sine kampe - og det er en god ting. Du styrker naturligt hendes selvværd ved at lytte til hende, vise hende respekt og accept, vise hende at du nyder hendes selskab, at det er rigtig dejligt at være sammen med hende. Alt det du allerede er meget opmærksom på og allerede gør. Du styrker hende også ved direkte med ord sige til hende, hvor dejlig hun er og hvor meget hun betyder for dig. Ikke "Ih, hvor er du dygtig", men mere ...

Annonce

... "hvor er det dejligt at være sammen med dig".

Og så skal du naturligvis tale med hende om forskellige situationer, der opstår i børnehaven og som hun fortæller dig om. Spørg ind til hvad der er sket, hvem der har sagt hvad og gjort hvad. Og stil dig så åben overfor hvad hun gjorde og hvordan hendes rolle var, hvad situationen gjorde ved hende. Lyt og anerkend det hun føler og har oplevet og giv hende så redskaber netop ved at lære hende, at I visse situationer vil det være helt okay at sige "det vil jeg ikke" eller "det bliver jeg ked af" eller simpelthen hente en voksen ... :)

Læs bøger om følelser, som I kan tale ud fra. På bibliotek.dk har jeg fundet bogen "Alle mine følelser", skrevet af Holde Kreul. Den henvender sig til børn mellem 3-6 år og beskriver netop det at mærke efter, sætte ord på sine følelser og stå ved dem. Der er netop udkommet bogen "Orm får en ven", som indeholder 11 forskellige historier, der handler om venskaber. Venskaber er meget forskellige og nogle gange bliver man uenige, måske vil den ene bestemme alt for meget .. Det giver god mulihged for at diskutere forskellige situationer og hjælpe hende med redskaber til f.eks. at sige fra.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så er det jo det med at være en slikmund og plageriet. Du skal naturligvis sørge for at hun får mange små hyppige måltider i løbet af dagen, for det er især, hvis vi er lidt sultne og blodsukkeret falder, at vi har brug for noget sødt. Derfor er det vigtigt at du søger for at hendes blodsukker generelt er så stabilt som muligt.

Du kan også med fordel lave f.eks. en råkostsalat bestående af reven gulerod, revenæble, lidt rosiner drysset på en gang imellem. Det kan bruge som et sundt alternativ til slik, kage og lignende :)

Og så tænker jeg at du skal hjælpe din datter med at finde ud af dagene og hvornår det er fredag igen. Det er en rigtig god idé at I har indført slikdag om fredagen. Lav et ugeskema med alle ugens dage på, og marker så hvornår slikdagen er. Hæng f.eks. skemaet på køleskabet med en magnet og lad så din datter flytte magneten hver dag, måske til samme tid hver morgen. På den måde kan hun hjælpes til at tælle dage og fornemme, hvornår det så er fredag igen:)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os