Svar: Svært at dele legetøj og lege med andre børn

23. september 2012

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære alle tre

Tak for jeres brev og dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste svar :)

Når børn er mellem 1-3 år gamle, så oplever man ofte en del små konflikter og ofte stor frustration. I det ene øjeblik kan jeres dreng være så lykkelig, sprudlende og glad - leger med sit legetøj, ved siden af et andet barn og i næste øjeblik, så styrter hele verden sammen og han bliver rigtigt ked af det eller måske vred - og dele legetøj kan han slet ikke finde ud af.

Det er en alder, som kræver rigtig stor omsorg og forståelse og hvor I som forældre skal prøve at rumme ham, rumme hans følelser og vise ham, at det er okay at han har det som han har det, at det er okay at verden lige nu er svær at overskue.

Han har brug for at have ting for sig selv. Han har brug for at have noget, som er hans og som andre ikke rører ved eller leger med. Han vil naturligt nu og i årene frem have visse ting, som han er særligt glad for og meget øm omkring. Disse ting kan det være nødvendigt at fjerne fra hans værelse, når der kommer gæster, og I må gøre det, for han kan ikke selv overskue det. Og andre ting skal han naturligvis lære at dele og lære at kende forskel på om man låner eller tager.

Han skal stille og roligt lære hvad "låne" betyder. Og det er naturligt svært for ham med den alder han har. Han er stadig en meget lille dreng og han lærer det hen af vejen - men det tager tid. I vil opleve at han i 2 års alderen vil begynde at sige "min min min" gentagende gange - også om ting der ikke er hans - og det er ikke fordi han er særligt besidderisk, men det er en naturlig del af den udvikling han går igennem og det selvbillede han stille og roligt skal danne. I kan læse mere om dette i min bog "Helens bog om dit barns udvikling".

Lige nu kan det være en god idé at I bruger det "at låne" i hverdagen. F.eks. "må mor låne din bil?", takke ham, studere bilen, lege med den og så levere den tilbage igen, sige tak osv. Så han på den måde lære, hvad låne betyder at I bruger det kortvarigt og så får han det igen. I skal gøre det med ting han er glad ...

Annonce

... for og som betyder meget for ham og med ting som har mindre betydning. På samme måde kan I, hvis han vil låne noget af jeres, f.eks. gerne vil kikke på jeres mobiltelefon eller lignende sige "låne den" og så bede om at få den tilbage og takke. Så han på den måde også lærer at visse ting er jeres, han kan kikke og så forventer I at få det tilbage og bruge dette bevidst i hverdagen.

I skal også hjælpe ham med at se, hvad reaktion han får fra andre, hvis han tager deres ting "se nu bliver pigen ked af det", sur eller hvad det nu kan være, så han stille og roligt lærer at se, hvad det han gør ved andre betyder. Og modsat, hvis nogen tager noget fra ham eller hvis han f.eks. bliver frustreret over at skulle vente på at det bliver hans tur - det er også at dele - så kan I sige "du bliver bare så ked af det fordi drengen tog ..." eller "du bliver sur, når du skal vente, det er også svært" eller lignende. Han må gerne have disse følelser, det er helt okay at han bliver ked af det, frustreret osv og det er vigtigt at I viser ham, at I forstår den frustration. Derfor er det f.eks. ikke nogen god løsning af sige "hold nu op med det pjat" eller "så må du ligge og hyle der indtil du kan finde ud af det" - det hjælper ham ikke. Derimod hjælper det at sætte ord på de følelser han har, så han hører at I forstår ham og også hjælpe ham videre ved at bekræfte "det bliver din tur når drengen er færdig med at gynge" eller hvad det nu kan være.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Små børn under 3 år vil naturligt ofte føle at deres legetøj er en del af dem selv og derfor har de svært ved at dele det med andre. Og derfor er løsningen den, som I også nogle gange bruger - at fjerne jeres dreng fra situationen, hjælpe ham med at finde roen og dermed også overskuddet til at lade andre være der, lade andre dele. Hvis tingene kører helt op i en spids, så får I ikke noget ud af at kæmpe i situationen, så er det bedre at afbryde konflikten og skabe ro, hvorefter I så kan tale lidt om tingene og hjælpe ham videre i leg.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder