Svar: Svært at dele legetøj og lege med andre børn
23. september 2012
Alder:
21 mdr.
Kære alle tre
Tak for jeres brev og dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste svar :)
Når børn er mellem 1-3 år gamle, så oplever man ofte en del små konflikter og ofte stor frustration. I det ene øjeblik kan jeres dreng være så lykkelig, sprudlende og glad - leger med sit legetøj, ved siden af et andet barn og i næste øjeblik, så styrter hele verden sammen og han bliver rigtigt ked af det eller måske vred - og dele legetøj kan han slet ikke finde ud af.
Det er en alder, som kræver rigtig stor omsorg og forståelse og hvor I som forældre skal prøve at rumme ham, rumme hans følelser og vise ham, at det er okay at han har det som han har det, at det er okay at verden lige nu er svær at overskue.
Han har brug for at have ting for sig selv. Han har brug for at have noget, som er hans og som andre ikke rører ved eller leger med. Han vil naturligt nu og i årene frem have visse ting, som han er særligt glad for og meget øm omkring. Disse ting kan det være nødvendigt at fjerne fra hans værelse, når der kommer gæster, og I må gøre det, for han kan ikke selv overskue det. Og andre ting skal han naturligvis lære at dele og lære at kende forskel på om man låner eller tager.
Han skal stille og roligt lære hvad "låne" betyder. Og det er naturligt svært for ham med den alder han har. Han er stadig en meget lille dreng og han lærer det hen af vejen - men det tager tid. I vil opleve at han i 2 års alderen vil begynde at sige "min min min" gentagende gange - også om ting der ikke er hans - og det er ikke fordi han er særligt besidderisk, men det er en naturlig del af den udvikling han går igennem og det selvbillede han stille og roligt skal danne. I kan læse mere om dette i min bog "Helens bog om dit barns udvikling".
Lige nu kan det være en god idé at I bruger det "at låne" i hverdagen. F.eks. "må mor låne din bil?", takke ham, studere bilen, lege med den og så levere den tilbage igen, sige tak osv. Så han på den måde lære, hvad låne betyder at I bruger det kortvarigt og så får han det igen. I skal gøre det med ting han er glad for og som betyder meget for ham og med ting som har mindre betydning. På samme måde kan I, hvis han vil låne noget af jeres, f.eks. gerne vil kikke på jeres mobiltelefon eller lignende sige "låne den" og så bede om at få den tilbage og takke. Så han på den måde også lærer at visse ting er jeres, han kan kikke og så forventer I at få det tilbage og bruge dette bevidst i hverdagen.
I skal også hjælpe ham med at se, hvad reaktion han får fra andre, hvis han tager deres ting "se nu bliver pigen ked af det", sur eller hvad det nu kan være, så han stille og roligt lærer at se, hvad det han gør ved andre betyder. Og modsat, hvis nogen tager noget fra ham eller hvis han f.eks. bliver frustreret over at skulle vente på at det bliver hans tur - det er også at dele - så kan I sige "du bliver bare så ked af det fordi drengen tog ..." eller "du bliver sur, når du skal vente, det er også svært" eller lignende. Han må gerne have disse følelser, det er helt okay at han bliver ked af det, frustreret osv og det er vigtigt at I viser ham, at I forstår den frustration. Derfor er det f.eks. ikke nogen god løsning af sige "hold nu op med det pjat" eller "så må du ligge og hyle der indtil du kan finde ud af det" - det hjælper ham ikke. Derimod hjælper det at sætte ord på de følelser han har, så han hører at I forstår ham og også hjælpe ham videre ved at bekræfte "det bliver din tur når drengen er færdig med at gynge" eller hvad det nu kan være.
Små børn under 3 år vil naturligt ofte føle at deres legetøj er en del af dem selv og derfor har de svært ved at dele det med andre. Og derfor er løsningen den, som I også nogle gange bruger - at fjerne jeres dreng fra situationen, hjælpe ham med at finde roen og dermed også overskuddet til at lade andre være der, lade andre dele. Hvis tingene kører helt op i en spids, så får I ikke noget ud af at kæmpe i situationen, så er det bedre at afbryde konflikten og skabe ro, hvorefter I så kan tale lidt om tingene og hjælpe ham videre i leg.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske