Svar: Antal timer i pasning

19. september 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære NM

Tak for dit brev :)

Børnerådet har i 2011 lavet en undersøgelse af børns tid i institutioner og set på, hvad betydning institutionslivet har for børnene. I Danmark går 96 procent af alle børn mellem tre og seks i børnehave og fleste børn er der i halvdelen eller mere af deres vågne timer, fem dage om ugen. I gennemsnit er danske børn i institution i syv og en halv time hver dag. Hvert syvende barn er i institution i ni timer eller længere.

Børnerådet har spurgt børnene, hvordan de har det og spurgt ind til, hvordan de f.eks. har det med at være længe i børnehaven. Børnenes svar viser, at hele 33 procent synes, de generelt er for lang tid i børnehave, ca. en fjerdedel synes det nogle gange, mens 43 procent ikke har denne oplevelse. Børnene giver udtryk for at det især er svært, hvis ens legekammerat kommer senere, eller bliver hentet tidligere, så bliver den "ekstra tid" ekstra lang.

Når man har lavet undersøgelsen har man ikke spurgt hvor længe det enkelte barn faktisk er i børnehave, men har set på den oplevelse barnet har. Og faktum er at mange børn har en rigtig lang børnehavedag ...

Og jeg tænker at dette billeder sandsynligvis også gælder vuggestuebørn. Dem kan man dog ikke spørge på samme måde som man kan de 3-6 årige. Men mange børn er naturligt rigtig mange timer i institutionen og det er timer, der kan føles meget lange - og det kan naturligvis være svært. Nogle vil trives med det, men andre vil ikke og jeg tænker at det lyder rigtig dejligt, at I har mulighed for at give jeres børn den fleksibilitet der er nødvendig.

For et lille barn i vuggestuealderen - det vil sige mellem 0-3 år, er det en meget stor omvæltning at skulle skilles fra mor og far. I denne alder gennemgår barnet en stor psykologisk udvikling, hvor barnet har brug for en tryg base, at adskille sig fra og søge når det er nødvendigt. Barnet har brug for at finde ud af "Hvem er jeg?", "Hvordan påvirker jeg andre?", "Hvordan påvirker andre mig?" og barnet har brug for at kunne føle sig tryg, for at kunne gøre dette. Et lille barn har brug for at vide, at der reageres hensigtsmæssigt på dets behov - det skal mærke at det får, hvad det har behov for, når det har behov for det (mad, trøst, bleskift, stimulation osv.).

Man siger at et lille barn højst kan ...

Annonce

... danne tilknytning til 5 personer. Det vil sige mor, far, en søskende eller to og måske en bedsteforældre. Hvis et lille barn kommer i institution og der mødes af mange børn og mange voksne, vil barnet naturligt ikke kunne knytte sig til dem og vil derfor være ekstra sårbar. Det er blandt andet derfor en fast kontaktpædagog er meget vigtig :)

Hvor mange timer et barn kan være i vuggestue bliver jævnligt diskuteret og de anbefalinger jeg har læst lyder:

Et barn under 1 år bør så vidt muligt være hjemme hos mor og far
Et barn mellem 1-2 år kan ofte klare 3-4 timer dagligt og barnet vil naturligt have glæde af at være sammen med andre børn. Men det er hårdt arbejde at være i vuggestue og jo flere timer barnet er væk fra mor og far, jo mere udmattende bliver det naturligt for barnet ...
For et 3 årigt barn vil det være optimalt med 4-6 timer dagligt ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når jeg skriver disse tal, så ved jeg godt at mange forældre vil blive ked af det og naturligt føle at de svigter - for det er de færreste af os som har mulighed for at give børnene så korte dage, når arbejdet skal passes og huset betales ... Men det er vigtigt at vi medtænker at vores børn ikke kan tåle så meget og nogle gange kan vores arbejdssituation måske ændres ...

Er det ikke muligt at ændre sin arbejdssituation, så kan man måske få en bedsteforældre eller en anden fast person til at hente barnet en gang imellem. For selvom det ikke er mor eller far, der kommer, så hjælper det stadig barnet at komme hjem, slappe af, være et sted hvor der er ro og hvor der er "plads til mig". Hvor man ikke skal dele, tage hensyn og vente på sin tur, men "bare" kan få lov til at være. Det er dog vigtigt at det er en fast person, netop fordi små børn ikke kan forholde sig til mange forskellige.

Jeg synes det lyder super at I kan være fleksible og at du har mulighed for både at give korte dage og også at kunne give din dreng dage derhjemme. Hvis du har mulighed for at give ham en lang indkøring, så vil det være rigtig godt og han behøver ikke komme af sted hver dag. Han vil sandsynligvis have glæde af at komme af sted, men også have glæde af sine fridage hjemme ind i mellem, hvor han så kan bearbejde nogle af alle de indtryk og oplevelser han får ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder