Svar: Gider ikke far
26. august 2012
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at jeres datter er glad for jer begge og også tilknyttet jer begge. Hun bruger naturligt sin mor mest, fordi mor har været den primære person omkring hende hele tiden - det er dig der altid har brugt mest tid sammen med hende og derfor også dig hun søger mest. Men når du ikke er hjemme, så kommer far naturligt på banen og hun er glad for sin far.
Jo mere far og datter kan være sammen, jo tættere vil deres forhold blive og jo mere vil hun også foretrække sin far. Det er derfor en rigtig god idé at I prøver at lade far overtage nogle af de ting, du måske gør per automatik når du er hjemme. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at far er den der bader hende om aftenen og også er den der læser godnathistorie, hvorefter du så kan komme og også kysse godnat.
En far sagde engang til mig, at det at blive far kan ses lidt som en fodboldkamp. Far kan vælge at sidde på udskiftningsbænken og håbe på at blive kaldt ind, eller han kan melde sig og være en del af kampen med det samme ..." - og det er faktisk et rigtig godt billede synes jeg.
Far og datter kan også vælge at gå til noget sammen - det kunne f.eks. være småbørns svømning eller lignende. Hvor de to tager hjemmefra og kun er de to og uden mor. Det at de har noget som er deres, vil være rigtig godt for deres forhold og når jeg nævner svømning, så er det fordi der netop her vil være masser af fysisk kontakt og nærvær. Jeres datter vil være i fars favn, hun vil skulle bades, nusses om, det kræver og giver rigtig meget omsorg, nærhed og nærvær at være med sådan en størrelse i svømmehallen ...
Det er også vigtigt at I forældre er kærlige ved hinanden. Jo mere jeres datter ser at I nusser, giver kram, kysser osv. jo mere vil hun se at I vil hinanden og at I betyder noget for hinanden. Jo mere vil hun også få fornemmelsen for at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden - men at I er fælles om tingene ...
Det er også vigtigt at du signalerer, at far kan ligeså godt som mor. Det er vigtigt at du med både ord og kropssprog signalerer, at far er ligeså god som du er. Det er vigtigt at du ikke bare tager over, men opfordrer til at han kan og beroliger og betrygger "far bader dig, så kommer mor om lidt igen" - så din datter hører, at du bakker op om at hun og far sagtens kan finde ud af at bade sammen og hun 'mister dig ikke' du kommer igen.
Det er på samme måde vigtigt at far er bevidst om, hvordan han reagerer, når han bliver afvist. Hvis far trækker sig, bliver ked af det, så får jeres datter jo en reaktion, som hun naturligt også har lyst til at udforske mere og derfor kan hun finde på at afvise far igen og igen, for at se og lære, hvad det gør ved ham ... Ikke for at være ond eller fordi hun gør det bevidst, det handler bare om, at hun forsøger at finde ud af hvordan verden hænger sammen, hvordan verden fungerer og derfor prøver hun forskellige ting af.
Det vil også være rigtig godt at lege lidt med hende, hvor hun skiftevis kommer fra den ene til den anden og når far f.eks. har hende i sin favn og du kommer forbi, og hun så gør tegn til at ville over til dig, så kan I godt "drille" hende lidt og gøre som om at hun bliver afleveret til dig - og så alligevel ikke. Ligesom du kan prøve at tage hende og alligevel ikke ville ... eller modsat, hvor hun er i din favn og far prøver at tage hende/få hende. Det er vigtigt at det hele ender på en måde, hvor I griner, gør det til en sjov leg, hun må ikke blive ked af det, og hvor far og datter får fysisk kontakt, hvor han f.eks. kilder hende lidt, lader hende mærke hans nærhed osv.
Faktisk vil det være rigtig godt, hvis far og datter kan tumle sammen og lege lidt vildere lege, fordi det at være fysisk sammen med far, vil gøre at de to mærker hinanden rigtigt.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske