Svar: Trodsig 4 årig

13. juli 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

De fireårige er skønne børn men de giver ofte også ekstra udfordringer og det handler ofte om at hun nu er i stand til at bruge sproget rigtig godt. Hun ved godt, at det ikke er okay at sige "du er dum" eller "dumme prutskid", men hun gør det alligevel og hvorfor så det ....

Ofte handler det om at hun søger din kontakt. Hun har rigtig meget brug for at du ser hende og brug for at føle sig prioriteret. Der er som du skriver tale om at hun i forhold til sin søster føler sig usikker, føler sig jaloux.

Det er rigtig vigtigt at du giver dig tid til at være på tomandshånd med storesøster og at du giver hende følelsen af at være noget ganske særligt, noget helt specielt. Du skal vise hende at du rigtig gerne vil hende, at du elsker hende og nyder at være sammen med hende. Når børn savner kontakt med deres forældre, så begynder de ofte at opføre sig provokerende, simpelthen for at blive set.

Jeres datter begynder at opdage humor nu. Hun fjoller, pjatter og begynder at elske vittigheder - hun kan sandsynligvis fjolle rigtig meget og nogle gange grine af ting, f.eks. grine af en prut, som I ikke synes er særlig sjovt. Men godt humør smitter altid og derfor kan det være en god idé at bruge humor, leg og latter, når man vil undgå konflikter med en fireårig. Det er en god idé at gøre tingene sjove og pjatte og fjolle lidt. De elsker det og netop ved at bruge humor, kan man nogle gange undgå at det føles som "at slå i en dyne", hvor man ikke føler at man kommer nogen vegne.

Når hun nogle gange taler grimt, så kan det derfor være en god idé at udnytte dette til ekstra fysisk kontakt og f.eks. sige "børn der taler grimt, de skal kildes" og så tage fat i hende og kilde hende rigtig meget, så hun i stedet for at få skæld ud, bliver ignoreret eller lignende, får masser af fysisk kontakt og nærhed, så hun bliver set, fordi det faktisk er det hun gerne vil.

Det kan også være en rigtig god idé nogle gange at tale til hendes intellekt og lave små aftaler, som omhandler noget af det, som hun gerne vil. I ved sandsynligvis godt, hvad det er for ting jeres datter ofte stiller sig på tværs overfor. Noget hun i øvrigt gør, for at vise jer, at hun er sin egen og har sin egen mening om tingene, så prøv nogle gange ikke at fokusere mest på det I vil have hende til, men i stedet på ting hun gerne vil. Så hvis du f.eks. gerne vil have hende til at skynde sig i tøjet, så sig "hvis du skynder dig, så kan vi nå at læse en bog" eller lignende, hvis hun f.eks. er glad for at læse bøger med jer. Hun skal ikke belønnes med slik eller lignende, det er ikke det jeg mener, det handler mere om at give hende lidt læring omkring "Hvis du gør de her ting for os, som vi gerne vil, så gør vi også det her for dig - så kan vi gøre de her ting sammen". Så hun også får lidt læring med sig om at alle jo gerne vil have deres behov opfyldt :)

Jeg tænker at I måske skulle sætte jer ned og tale lidt om, hvordan I som familie kan have det godt sammen og tale med hende om at det f.eks. ikke er okay at hun slår eller sparker sin lillesøster. I skal anerkende at hun kan blive sur, vrede, frustreret, irriteret på hende osv. Og at det er helt okay, at synes lillesøster er irriterende en gang imellem, men hun må ikke slå hende. Hvis I har talt stille og roligt om tingene og generelt anderkender jeres datter, lytter til hende og møder hende - og hun så trods dette bevidst slå eller sparker sin lillesøster, så må I give hende en time-out.

En time-out betyder at hun sættes væk, f.eks. følges på værelset, hvis hun bevidst og med vilje sparker eller slår sin lillesøster, for at gøre ...

Annonce

... hende ondt eller hvis hun bevidst ødelægger noget, fordi hun ved at det har betydning for en anden. Det skal altså bruges, hvor barnet helt bevidst trodser og handler destruktivt. Det som man ønsker er at lære barnet at tænke sig om to gange. Det betyder at hvis jeres datter bevidst er efter lillesøster, så kan I følge hende på værelset med besked om "jeg sætter dig her fordi du sparkede, man må aldrig gøre noget der gør ondt på andre". Hun skal ikke være på værelset i mere end 3-4 minutter og I skal være lige uden for døren - og det er meget vigtigt at I prøver at vurdere, hvad hun reagerer mod og hvorfor hun reagerer som hun gør. Det er vigtigt at I ser, hvad der ligger bag hendes handlinger og viser forståelse i stedet for at skælde ud og sende hende væk.

Som udgangspunkt skal børn have lov til at reagere med frustration og ulykkelighed, når ting ikke går efter deres hoved - det er naturligt og det skal man som forældre kunne rumme uden at sende barnet væk. Det er vigtigt at børn vokser op med følelsen af at forældre er der for at hjælpe og at de kan komme til os uanset hvordan de har det, om de er glade, kede af det, frustrerede eller andet og så vil vi være der for dem og hjælpe dem - og ikke sende dem væk ... "Time-Out" skal altså ikke bruges, hvis det giver barnet følelsen af at mor og far ikke forstår og ikke vil hjælpe, men kan være nødvendigt at bruge, for også at sikre lillesøsters sikkerhed.

Når I nogle gange oplever at hun umotiveret skubber eller slår, - lillesøster eller andre børn, så træk hende til side og spørg hende, hvad der sker. Sæt jer ned, kom i øjenhøjde, så hun føler sig set - skæld ikke ud, men sig i stedet "hov, hov, skat, hvad sker der lige der, bliver du sur?" og få hende til at sætte ord på, hvad det er hun føler og hvorfor hun gør det. Hun kan sandsynligvis godt sige lidt om hvad det er og så skal I forsøge at møde hende i de følelser og anerkende "jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når ..." "nu hjælper jeg dig med at sige .... og det er meget bedre end at slå". Så hun får redskaber til at tackle situationer i stedet for at få skæld ud.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når hun taler grimt fordi I eller moster ikke vil hoppe i trampolin med hende, så er det fint at anerkende følelsen "jeg kan godt forstå du bliver sur, når jeg ikke vil lege med dig, det er okay". For det er ikke jer der er dumme, det er situationen og det må hun godt have lov til at føle. Og naturligvis kan I godt nogle gange sige "det er ikke pænt at sige sådanne ord".

Med hensyn til at lege for sig selv og ikke ville dele eller have lillesøster med i legen, så har storesøster lov til dette. Hun må godt sige nej til at lege med sin lillesøster og lege for sig selv. Og nogle gange vil det være helt fint at sige til hende, at hun kan lege på værelset alene, andre gange skal hun naturligvis have lov til at lege i stuen og så må I sørge for at pigerne leger med hver deres legetøj og/eller du må aktivere lillesøster med noget andet.

Og ja, det er helt vildt frustrerende, at de ikke kan finde ud af at være i rum sammen uden at ryge i totterne på hinanden, men det er sådan det er lige nu og I kan desværre ikke tvinge dem til at ville hinanden. De er forskellige i deres personligheder og også aldersmæssigt og de vil naturligt have indbyrdes kampe og konflikter. I er nødt til at være der og sikre at de ikke yder skade på hinanden og må samtidig være meget opmærksomme på, hvordan I kommunikerer med dem begge. Pas rigtig meget på med ike altid at være efter den ældste og kræve at hun tager særlige hensyn hele tiden, fordi hun er ældst.

Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder