Brev:
Trodsig 4 årig
13. juli 2012
Alder:
3 år, 11 mdr.
Trodsig 4 årig
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig angående E på snart 4 år. Vi fik nogle rigtig gode råd og arbejder stadig effektivt med dem. Men der er desværre kommet nogle ekstra ting på listen, som vi gerne vil sikre os at vi håndtere bedst muligt.
E er virkelig blevet krævende, hun hører nærmest aldrig efter, bliver utroligt tosset over virkelig små ting, og hun er blevet hård særlig ved lillesøster men pt generelt små børn. Jeg ved ikke om hun er en form for jaloux eller hvad det er der spiller hun. Hun er begyndt at løbe efter sin lillesøster og skubber til hende. Slår eller sparker. Ting hun aldrig før har gjort. Jeg synes ikke at vi reagere anderledes overfor dem end vi plejer, men derfor kan hun sagtens være jaloux. Hvad kan vi gøre for at få stoppet det?
Hendes nye ord er også din dumme prutskid og det er når hun bliver sur på os, men nu er hun også begyndt at sige det til andre, f.eks. hendes moster hvis ikke hun vil hoppe i trampolin med hende. Hvad kan vi her gøre for at få stoppet det, men samtidig lade hende få lov til at være sur eller ked af det?
Og det sidste spørgsmål for denne omgang er vi bor i et to etagers hus og deres fælles værelse ligger ovenpå. Lillesøster leger aldrig deroppe og de fleste af deres ting er i stuen. Men de er rigtig dårlige til at dele, især E vil helst ikke have lillesøster med i legen. Vi plejer så at sige til hende om vi ikke skal flytte hendes leg op i værelset hvor lillesøster ikke kan komme op. Men det er også frustrende aldrig at kunne have dem i samme rum og lege. Hvordan tackler man det, E skal heller ikke føle sig afvist til værelset når hun vil lege selv, men samtidig skal der være plads til begge to.
Kærlig hilsen
mor til trodsig 4 årig