Svar: Dårlig mor

4. juli 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære søde Mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Jeg ved ud fra dine tidligere breve at denne problematik ikke er ny hos jer. Du har generelt oplevet at jeres dreng skubber dig væk og foretrækker sin far og det kan jeg godt forstå er rigtig hårdt - spørgsmålet er også hvad der sker ...

Det er meget svært, ja nærmest umuligt for mig at vurdere i gennem en brevkasse og jeg synes faktisk, at du skal prøve at tale med jeres læge omkring det, for at høre om han/hun har nogle bud og evt. vil henvise jer videre. Jeg tænker også at du kan prøve at kontakte kommunens PPR afdeling (pædagogisk psykologisk rådgivning), for der at tale med en børnepsykolog, som kan besøge jer og vurdere jeres dreng, de tilknytningsmønstre der er og f.eks. komme med nogle bud på, hvad der sker og hvorfor det sker.

I nogle kommuner er også ansat sundhedsplejersker der blandt andet er uddannet Marte Meo terapeuter, som også kan være en mulighed hos jer.

Jeg har indtryk af at du er en sød og omsorgsfuld mor og at du elsker din dreng meget højt og at du som udgangspunkt ikke gør noget forkert. Jeg kunne dog godt forestille mig at du efter at have følt dig afvist så længe, naturligt trækker dig, for ikke at blive såret og dette mærker jeres dreng. Det kan godt forstærke problemet, hvis han fornemmer at han får en sådan reaktion fra dig og det kan nogle gange næsten gøre at du så kommer til at skubbe ham mere væk fra dig. Derfor kan det være en god idé at tale med en psykolog eller terepeut om hvordan du kan reagere mest hensigtsmæssigt.

Jeg tænker også at det er rigtig vigtigt at du og din dreng laver ting ...

Annonce

... sammen uden far, hvor du naturligt er den han vil foretrække og også den der trøster ham, hvis han f.eks. falder og slår sig eller andet. I må gerne lave ting uden for huset, hvor I også er sammen med andre, på nye steder osv. hvor han naturligt kan være lidt mere usikker, fordi han ikke kender det og derfor også vil søge dig mere - det vil være rart for dig netop at mærke at han i disse situationer bruger dig :)

Det er også vigtigt at far bakker op om at du sagtens kan og at det ikke altid behøver være far. Far må gerne stå på sidelinjen og sige "nu giver mor dig lige jakken på" eller lignende, så jeres dreng tydeligt hører at det synes far sagtens du kan og at det ikke er sådan at far naturligt altid tager over, hvis jeres dreng hellere vil have ham til det.

Det er vigtigt at I forældre viser at I er glade for hinanden. At han ser jer holde jer i hånden, kysse, kramme osv. så han mærker at I vil hinanden og at han ikke kan skille jer ad. Det har stor betydning for at han også bruger dig :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det vigtigt at du nogle gange prøver at gøre det modsatte, når han afviser dig så er det vigtigt at du i stedet fanger ham, kilder ham, tumler med ham, kysser ham over det hele, leger at du er en stor krokodille, løve eller andet der vil spise ham. Så han ikke får lov til at skubbe dig væk men i stedet får ekstra meget fysisk kontakt og nærhed "skal du være fræk, din lille bølle - her vil vi ikke have frække børn, frække børn skal kiiiiildes!" så han får ekstra meget fysisk kontakt og nærhed med dig :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og stort knus fra mig til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.