Svar: Flytning til udlandet
26. juni 2012
Alder:
5 år
Kære Milas´ mor
Tak for dit brev :)
Du fortæller at Milas kan komme tilbage til sin børnehave 1. juli og at I flytter til Tyskland i midten af august. Det er altså godt en måned, han vil være i børnehaven. Det er ikke særligt længe og I skal naturligvis vurdere ud fra, hvordan han virker til at ville trives bedst.
Hvis han tydeligt trænger til at lege med de andre børn, og selv giver udtryk for at han synes det er dejligt at komme af sted, at han savner børnehaven osv. så må han naturligvis gerne gå der i den måned. Da det er sommerferie for de fleste, så vil der sandsynligvis ikke være helt så mange børn, modsat så vil det også være meget skiftende, hvem der er der af både børn og voksne. Så fokus må være på, hvad han giver udtryk for gerne at ville.
Hvis han virker ligeså glad for at være hjemme (også selvom han en enkelt gang har givet udtryk for at det kan være lidt kedeligt at lege med dig:)) og du tænker at I sagtens kan finde på noget at lave, så synes jeg sagtens du kan vælge at holde ham hjemme. I kan jo lave mange ting i løbet af sommeren, - tage til vandet, lave skovtur, besøge legepladser, gå i zoo, være hjemme og bage sammen, spille spil osv. Du kunne også bruge tiden på at øve lidt sprog med ham, hvis du gerne vil styrke hans sprog. Du kan købe billedebøger på tysk og engelsk og på den måde lære ham små ord. Der findes f.eks. billedebøger som både indeholder tysk lydskift og dansk oversættelse. Det kunne lære ham lidt basale ord som han måske ville synes var sjove at kunne.
Jeg tænker at det vil være en god idé netop at købe små bøger med forskellige tyske og engelske ord og også tale med ham om, at når I flytter så vil mange af børnene komme fra forskellige steder og vil derfor tale forskellige sprog. Du kan på den måde godt forberede ham lidt. Når det er sagt, så har børn også ofte en fantastisk evne til at finde ud af at kommunikere og lege sammen selvom de ikke taler samme sprog og de har også ofte en rigtig god evne til at lære og tilegne sig sprog. Så der er stor chance for at han vil lære både tysk og engelsk ret hurtigt ...
Jeg er ked af at høre at I har mistet jeres farmor og kondolerer. Om der kommer en reaktion fra Milas over det senere, er svært at vide. Det kommer også lidt an på hvad du mener med "reaktion". Det vil være helt normalt at han i tiden frem vil spørge til farmor og gerne vil høre om hende, hvordan hun var, hvad I lavede sammen osv. Han vil naturligt i årene frem interessere sig for sin historie, sin baggrund og vil derfor gerne tale om hende og det skal der naturligvis være plads til :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske