Svar: Flytning til udlandet

26. juni 2012

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Milas´ mor

Tak for dit brev :)

Du fortæller at Milas kan komme tilbage til sin børnehave 1. juli og at I flytter til Tyskland i midten af august. Det er altså godt en måned, han vil være i børnehaven. Det er ikke særligt længe og I skal naturligvis vurdere ud fra, hvordan han virker til at ville trives bedst.

Hvis han tydeligt trænger til at lege med de andre børn, og selv giver udtryk for at han synes det er dejligt at komme af sted, at han savner børnehaven osv. så må han naturligvis gerne gå der i den måned. Da det er sommerferie for de fleste, så vil der sandsynligvis ikke være helt så mange børn, modsat så vil det også være meget skiftende, hvem der er der af både børn og voksne. Så fokus må være på, hvad han giver udtryk for gerne at ville.

Hvis han virker ligeså glad for at være hjemme (også selvom han en enkelt gang har givet udtryk for at det kan være lidt kedeligt at lege med dig:)) og du tænker at I sagtens kan finde på noget at lave, så synes jeg sagtens du kan vælge at holde ham hjemme. I kan jo lave mange ting i løbet af sommeren, - tage til vandet, lave skovtur, besøge legepladser, gå i zoo, være hjemme og bage sammen, spille spil osv. Du kunne også bruge tiden på at øve lidt sprog med ham, hvis du gerne vil styrke hans sprog. Du kan købe billedebøger på tysk og engelsk og på ...

Annonce

... den måde lære ham små ord. Der findes f.eks. billedebøger som både indeholder tysk lydskift og dansk oversættelse. Det kunne lære ham lidt basale ord som han måske ville synes var sjove at kunne.

Jeg tænker at det vil være en god idé netop at købe små bøger med forskellige tyske og engelske ord og også tale med ham om, at når I flytter så vil mange af børnene komme fra forskellige steder og vil derfor tale forskellige sprog. Du kan på den måde godt forberede ham lidt. Når det er sagt, så har børn også ofte en fantastisk evne til at finde ud af at kommunikere og lege sammen selvom de ikke taler samme sprog og de har også ofte en rigtig god evne til at lære og tilegne sig sprog. Så der er stor chance for at han vil lære både tysk og engelsk ret hurtigt ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg er ked af at høre at I har mistet jeres farmor og kondolerer. Om der kommer en reaktion fra Milas over det senere, er svært at vide. Det kommer også lidt an på hvad du mener med "reaktion". Det vil være helt normalt at han i tiden frem vil spørge til farmor og gerne vil høre om hende, hvordan hun var, hvad I lavede sammen osv. Han vil naturligt i årene frem interessere sig for sin historie, sin baggrund og vil derfor gerne tale om hende og det skal der naturligvis være plads til :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet