Svar: Overbeskyttende eller helt normalt?

8. juni 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Charlotte

Jeg tror der er ligeså mange meninger om, hvornår børn må gå alene på legepladsen som der er forældre. Og jeg synes det afhænger af mange faktorer:

Det har naturligvis noget at sige, hvor modent ens barn er. Nogle børn er jo meget tænksomme og meget fornuftige, hvor andre er langt mere impulsive og slet ikke når at tænke, før de handler ...

Det har også noget at sige, om barnet går alene og hvis de følges flere af, hvem barnet så går sammen med. Det er normalt en god idé at de går sammen og det er altid rart, hvis der kan være et ældre barn med, men igen er børn forskellige og nogle børn vil kunne "lokke" andre børn til ting, som de så ikke bryder sig om og hvor de ikke ved, hvad de skal gøre, netop fordi de er for langt hjemmefra. Der er for langt til at man kan spørge en voksen.

Det har betydning, hvordan barnet vil tackle forskellige situationer. Hvis nu legekammeraten falder og slår sig og græder, ikke kan gå hjem, hvad vil den anden så gøre? Blive der, løbe hjem og lade den der er faldet være alene, eller ...? At være alene på legepladsen kræver at børn har overblik til at kunne handle rigtigt i mange forskellige situationer.

Det har betydning om legepladsen ligger ved siden af hvor man bor, hvordan forholdende er, - er der sti-systemer, skal de krydse en vej osv. Er legepladsen på et lukket område og hvor det er beboere i ejendommen der bruger den og hvor man næsten kender hinanden og de andres børn, ...

Annonce

... eller er det en legeplads, som bruges af alle og hvor ingen rigtigt kender hinanden ...

Og mange flere ting kan spille ind ... :)

Helt overordnet set, så synes jeg også man er lille til at gå på legepladsen, når man er 4 år gammel. Men de fleste børn vil godt i 6 års alderen magte det. Når børn starter i skole og på SFO så forventer man at de kan følge regler og holde sig på "matriklen", ligesom det i følge færdselsloven også er tilladt at børn selv cykler i trafikken, når de er 6 år gamle - ikke at de så nødvendigvis er parate til det. Men der sker meget med børn fra de er 4 år og til de bliver 6 år og i årene frem derefter.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I forhold til den angst der naturligt ligger i os alle, at vores børn lokkes til at gå med fremmede, så tænker jeg at det er rigtig vigtigt at vi generelt lærer vores børn at sige fra. At vi lærer dem at mærke efter, hvad der er okay og hvad der ikke er og lære dem at turde sige nej.

Det kan også være en god idé at læse bogen "Vi går ikke med fremmede" højt. Den er udgivet af Turbine forlaget og handler om Mia og Noa der er bedste venner. De går på legepladsen, selvom Mias mor har sagt, at hun ikke må gå alene derhen, men når hun følges med Noa er hun jo ikke alene. En bil kommer kørende og manden der stiger ud af bilen siger ”Hej børn!”. Han vil gerne have dem med og han virker sød. Men Mia kan huske at man ikke må gå med fremmede ...

Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!