Svar: Flere skilsmisse spørgsmål

8. juni 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Anne

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du gør dig en masse tanker og at det er rigtig svært at vurdere, hvad I skal sige, hvornår og hvordan - og samtidig også tænke en masse over, hvad der sker, hvordan børnene vil reagere, hvordan det hele nu skal gå.

Ud fra det du fortæller, så tænker jeg at det vil være rigtig fint at sige det til børnene ca. 2 uger før far flytter, så de kan nå at vænne sig lidt til tanken og så der ikke går så lang tid, at de tror det ikke sker alligevel ... Især den ældste vil naturligt have en del spørgsmål, måske ikke med det samme, men hen af vejen og her er det rigtig godt at I lige har lidt tid sammen inden far flytter og så skal I naturligvis også give jer tid til at svare på det hele, når I bagefter bor fra hinanden.

Det er meget vigtigt at I fortæller børnene at det ikke er deres skyld. At det ikke har noget med dem at gøre, det er ikke fordi de har gjort noget forkert osv. Børn vil godt kunne tro at mor og far flytter fra hinanden på grund af dem, så det er vigtigt at præcisere at det ikke har noget på sig. Det er jer to, der ikke kan finde ud af det.

Det er også vigtigt at fortælle dem at I stadig elsker dem, selvom I ikke elsker hinanden og at forholdet mellem voksne og børn er anderledes end mellem voksne. Så selvom voksne kan holde op med at elske hinanden, så holder man aldrig op med at elske sine børn og at børnene betyder alt for jer.

I skal fortælle dem at det er vigtigt for jer at de har det godt og at I derfor har besluttet at de skal bo 9 dage hos mor i lejligheden og 5 dage hos far, da I mener det er godt for dem. De skal ikke tage stilling, - det har I styr på.

Og så skal de også besøge fars lejlighed, de skal se hvor de skal bo, når de er hos ham og I skal betrygge dem i at de stadig skal gå i samme skole, institution osv. som de plejer. At deres hverdag på den måde ikke ændrer sig, men det er det de kender, samme venner osv.

I skal også fortælle dem, at I vil sige det til personalet hvor de går, så de voksne der ved det. Det er ikke for at "sladre", men fordi de (jeres børn) naturligt kan blive kede af det en gang imellem, når de tænker på det og så er det godt at de voksne ved det, så de kan tale med de voksne. Og at det netop er helt okay at ...

Annonce

... blive ked af det, vred osv. en gang imellem.

Det vil også være en rigtig god idé at læse bøger om forældre der bliver skilt, f.eks. bogen "Nannas to værelser", skrevet til børn fra ca. 5 år. Der er også bøgerne "Hjem til far" og "Mor skal flytte", som er til børn fra ca. 7 år - men storebror kan godt få noget ud af dem alligevel. Du finder dem i min bogguide under 'bøger for børnehavebørn' og 'bøger for skolebørn'. Der er også andre muligheder, det kunne være en idé med en tur på biblioteket.

Og så er det vigtigt at I tager udgangspunkt i de ting som især jeres dreng jo vil komme og spørge om - og det kan f.eks. være tanker om sommerferien og hvordan det skal foregå. Ligesom han kan spørge til fødselsdage, hvem der kommer med der, eller hvem der tager med til gymnatstik, følger ham i skole, henter ham osv. Og han kan også finde på at spørge om jul, nytårs aften osv. Men det kommer sandsynligvis hen af vejen, så det vil være udmærket at I forældre har talt lidt om dette på forhånd, så I kan svare, når han spørger.

Og stiller han spørgsmål som I så ikke lige kan svare på, så er det rigtig vigtigt at lægger op til at "det snakker vi lige med far om", så han hører at det stadig er helt okay at spørge og at I stadig kan tale om tingene. I finder ud af det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvor meget I skal holder fast i de nye rutiner med hvornår børnene er hvor og hvor meget de kan ringe efter den anden forældre osv. må afhænge helt af hvordan de reagerer i situationen.

I skal være forberedte på at når I sætter jer ned og taler om det, så kan reaktionen være meget forskellig. Nogle børn bliver rigtigt ked af det, reagerer voldsomt med gråd og stor ulykkelighed. Andre børn reagerer stort set ikke og siger "okay, må jeg godt gå ud og lege nu" og atter andre virker næsten som om at de har vidst det og allerede har spørgsmålene parat, hvorfor de spørger og spørger ...

Uanset hvordan de reagerer, så er det helt okay og de kan også reagere meget forskelligt, de er jo meget forskellige af alder. Så det vigtigste er at I giver plads til deres reaktion og viser jer tilgængelige, når de har brug for det og brug for at tale om det.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det, selvom det er rigtig svært :) Knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor