Brev:
Flere skilsmisse spørgsmål
8. juni 2012
Alder:
5 år, 9 mdr.
Flere skilsmisse spørgsmål
Hej Helen
Der er nu gået næsten to måneder, siden min mand meddelte, at han vil skilles. Det har været en meget turbulent tid efterfølgende, men vi har fundet et kompromis herhjemme, hvor vi er sammen, mens børnene er hjemme og ellers laver aftaler ud af huset om aftenen – mens vi husker at tale sammen andre aftener for at få et godt grundlag for stadig at være forældre sammen, når vi flytter fra hinanden.
Mine spørgsmål handler om netop det… Når vi flytter fra hinanden, for vi har ikke fortalt det til vores børn endnu. Min eksmand har dog fundet en lejlighed, som han kan overtage pr. 1/7. Og det kræver jo ligesom, at vi fortæller det til vores børn på 2 og 5 år. Jeg frygter virkelig for den dag, det skal ske – at jeg skal være med at bryde vores familie op, at rykke ved forestillingen om at være far, mor og børn sammen. Ikke desto mindre ved jeg jo godt, at det skal gøres… og jeg vil rigtig gerne høre dine tanker om, hvordan vi kan gøre det på en god måde – trods alt. Og hvad med deleordningen, som kommer til at træde i kraft hen over sommeren…
Min eksmand overtager altså lejligheden om ca. 3 uger, men den er jo ikke klar til indflytning for vores børn den dag. Vores store dreng er lige startet i SFO i sidste uge, og det tærer meget på hans overskud, og jeg tror faktisk ikke, det er helt nemt for ham, eftersom han kun kender to børn periferisk ud af over 90 børn i alt. Det må være temmelig kaotisk at lære at navigere i det nye univers, samtidig med, at han skal knytte nye bånd til kommende venner.
Hvor tæt på selve det at far flytter, vil du vurdere, at vi skal fortælle det? Det bliver selvfølgelig under alle omstændigheder ikke sjovt at høre, men måske der er nogen hensyn, vi kan tage alligevel. Og hvad pokker siger man til sine børn? Naturligvis, at man elsker dem, og at vi vil fortsætte med at elske dem lige så meget som vi altid har gjort – men hvordan gør man det håndgribelig for dem, så de kan forstå bare lidt af det man siger? Og hvor ked af det må man være som forælder? Frygter virkelig, at det vil være svært ikke at græde, men kræver denne opgave, at jeg opbygger et overmenneskeligt overskud og tager mit glatte ansigt på?
Vi har talt om at dele sommerferien, så de er hos far i uge 28 og hos mor i uge 30 med uge 29 som ”mellemuge”, hvor vi alle har ferie, så vi kan lave ting sammen, fx tage i cirkus, på museum eller lign. Lyder det som en god plan? Det skal jo ikke være alt for forvirrende for dem, og netop derfor har vi tænkt, at aktiviteter ud af huset kan være en god idé. Naturligvis med de hjemme-pauser, der er brug for. Uge 31 skal de være hos farmor og farfar, hvor far er sammen med dem nogle af dagene. Skal vi præsentere dem for tankerne om sommerferien, når vi fortæller om skilsmissen, så vi kan give nogle eksempler på, hvad der vil ske i den kommende tid?
Det betyder, at vi reelt starter vores 5-9 deleordning i uge 32. Det er planen, at jeg skal have dem 9 dage og far 5, fordi det er mig, der bliver boende i lejligheden og de på den måde kan fortsætte med at have deres faste base her. Det skal siges, at min eksmand har fundet en lejlighed, der kun ligger 500 meter væk fra min, men hvor fleksible skal vi som forældre være? Har vores børn bedst af at vi holder fast i ordningen (hvor de selvfølgelig gerne må ringe til den forælder, de ikke er hos), men ellers kun ser den forælder, de er hos. Eller skal vi invitere far på besøg eller lign, hvis børnene udtrykker ønske om det? Vi har faktisk talt om, at der er 1 af de 9 dage, hvor jeg har børnene, hvor far henter dem i SFO/vuggestue og tager dem hjem til mig, hvor vi så alle fire kan spise sammen, lege og hygge. Det skal naturligvis fungere for børnene og os voksne, men det vil også give mig muligheden for at arbejde lidt længere den dag, når jeg ikke skal hente dem.
Åh, det var mange tanker og spørgsmål. Jeg ser rigtig meget frem til at høre dine gode tanker.
Mange hilsner
Anne