Svar: Bider!

29. maj 2012

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M

Mange børn vil i jeres drengs alder bide og det handler ofte om at barnet mangler sprog og ikke kan sætte ord på sine følelser og derfor bider. børn kan på samme måde også hive i hår, sparke, slå eller lignende.

Det lyder som om at det hos jer nogle gange sker, fordi jeres dreng er glad og gerne vil kærtegne jer og vise jer, hvor meget han holder af jer. Man kan sige at det er kærlighed og kærtegn der kammer over, en slags "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig!". Det sker når I sidder og krammer, putter osv. Bedst som I har det rigtig dejligt og rart sammen, så sætter han tænderne i dig.

Derudover kan børn bide af mange årsager:

Det er ofte vrede, der løber af med barnet. Barnet føler sig uretfærdigt behandlet, legetøj der bliver taget fra en eller andet man stoppes i - så bider eller slår barnet fra sig. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.

Børn kan også bide eller slå i forsvar. Hvis barnet i en bestemt situation føler sig presset og er bange, så vil mange børn bide eller slå for at komme væk.

Børn kan også finde på at bide eller slå, hvis de lærer at det er sådan man gør. Det kan være større børn som bruger denne metode, for at få deres vilje. Eller forældre der bider igen, for at lære barnet hvordan det føles, eller forældre som slår barnet over fingrene for at lære barnet at der er ting det ikke må, ting det ikke må røre ved ... (det er forøvrigt forbudt!)

Det kan også handle om at barnet pludselig får rollen som den der bider. Simpelthen fordi der kommer så meget fokus på barnet og bideriet, at ...

Annonce

... barnet bliver holdt fast i dette. Det forstærkes hos barnet.

Nogle børn bider og slår også når og hvis der ikke lyttes til dem. Det kan være en reaktion på behov for opmærksomhed.

Du nævner selv at I oplever mange af disse situationer, han bider jer, når han bliver frustreret på puslebordet, han bider nogle gange uden at I kender grunden, han bider fordi han ved at han får en reaktion - han har et glimt i øjet og ved at når det her sker, så er al fokus på ham ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er naturligvis vigtigt at markere at han ikke må bide, men det lyder lidt som om at han er ved at få rollen som den der bider og det er I nødt til at bryde. Den bedste måde at gøre dette på er ved at forhindre at det sker. I skal altså nå at stoppe ham før han forløber sig. I er derfor nødt til at holde øje med ham og flytte jer eller flytte ham og ofte aflede ham med andre ting, på det tidspunkt hvor I erfaringsmæssigt ved at nu kan det ske. Jo mere I kan få ham afledt, før det sker, jo bedre er det.

Når det så sker og han bider et andet barn, så er det vigtigt at det barn der bides naturligt trøstes samtidig med at man sætter ord på det der sker "X bed dig, det gør ond, man må ikke bide andre", så han hører hvad han har gjort. Men det er også vigtigt at lære ham, hvad han skal gøre i stedet og ikke altid sætte ham væk. Hvis han bider fordi det andet barn f.eks. tager bilen fra jeres søn, så skal begge børn jo lære af denne situation. "X bed dig, fordi du tog bilen" og så lære dem hvordan man spørger pænt og hvordan man kan kommunikere uden at nogen bliver kede af det.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København