Svar: Flytning - 11 mdr.
14. maj 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Betina
Tak for dit brev og dejligt at høre at I kunne bruge mit tidligere svar :)
Jeg synes det lyder som en rigtig god plan med flytning til hus, mere plads og mulighed for have og dermed leg udenfor ... Og jeg tænker at I er nødt til at se på hvad der vil være godt for jeres familie også fremover. Ikke bare nu, men når de bliver ældre og naturligt fylder mere, skal have legekammerater med hjem, nogle skal overnatte osv. Selvom det er en stor beslutning, så er det på sigt rigtig dejligt for jer og børnene får også - hvis man tager fremtidsbrillerne på - mulighed for at danne nogle kontakter, finde legekammerater osv. inden de skal i skole :)
Jeg kan godt se at det er en ektsra udfordring at I skal flytte børnene til en anden institution, især fordi storebror er rigtig glad for stedet og lillesøster netop nu køres ind og det går godt. Og det er naturligt særligt svært, når det er et sted I er rigtig glade for - I ved hvad I har og I ved aldrig, hvad I får ...
Jeg kan ikke ud af dit brev se om I vil flytte til en anden by ellers er muligheden jo at lade dem blive i institutionen i længere tid, prioritere stedet, selvom I så skal køre længere med dem ... F.eks. indtil de skal starte i børnehave. På den måde vil der naturligt ligge et skift og så vil I kunne flytte til en børnehave nær jeres nye hjem.
Hvis I flytter så langt væk at det ikke er muligt at blive i institutionen, så vil det være en rigtig god idé at undersøge hvad muligheder der er, hvor I flytter hen. Besøge nogle af institutionerne der og finde ud af om der er noget, som passer til jeres børn, evt. en integreret institution, så de stadig har fornemmelsen af at de går sammen og mødes f.eks. på legepladsen ... :)
Det kan være rigtig svært for begge børn at flytte og naturligvis vil de begge være stressede og påvirket af så stort et skift i hverdagen. Men børn er også rigtig gode til at omstille sig og de vil også blive smittet af jeres humør og glæde over at bo i huset og have plads osv. som I jo har savnet. Og det vigtigste er at børnene mærker at I stadig er der og støtter dem, har overskud til at rumme dem og være der for dem i den periode, hvor de naturligt har det svært fordi de skal skabe nye relationer og nye venskaber til både nye børn og voksne.
Det vigtigste når man flytter og børn skal skifte sted at bo er at barnet har sine nære ting omkring sig. Det betyder at det er en rigtig god idé, at barnets ting er det sidste man pakker ned og det første man pakker op. Det er vigtigt at barnet ser sin seng, sit legetøj og alle de ting som barnet kender, blive sat frem og gjort klar, så barnet med det samme føler sig hjemme, fordi de kendte og trygge ting er der.
Det kan også nogle gange være en god idé at barnet ikke er en del af selve flytningen, hvis man skønner at det bliver for stressende og du på forhånd ved, at du ikke har tid til at tage dig af børnene. I givet fald vil det være en god idé at flytte imens børnene er i institution eller lade en anden f.eks. en bedstemor eller en god ven eller veninde passe børn imens der flyttes.
Andre gange vil børnene have stor glæde af at følge med flyttelæsset fra det ene sted til det andet, fordi det netop afspejler det skift I står midt i og de oplever på helt tæt hold flytningen fra et sted til et andet og det gør dem godt tilpas at være med i selve processen.
Det vil være rigtig godt at besøge jeres nye hus inden I flytter, så børnene ved hvor I skal hen og hvad det er I taler om. I skal naturligvis betrygge og berolige med at deres ting kommer med, at de stadig kan lege som de plejer osv. Og det vil på samme måde være rigtig godt at gå rundt i lokalområdet, tale om hvem der mon bog i de andre huse, om der er andre børn, osv. ligesom I også kan besøge den institution som I måske har skrevet børnene op til ...
Det er også godt at gå på biblioteket eller købe børnebøger om at flytte. Der findes flere titler også billedebøger til børn om at flytte. F.eks. "Det dejligste sted at bo" om en frø der skal finde et sted at bo, eller bogen "Nanna flytter" om hvor travlt de har, fordi de skal flytte og den vigtigste kasse er den med Nannas ting som også er det første der bliver sat på plads ... Eller bogen "Familien von Hansen flytter" om familien der skal flytte til et større og helt nyt hus i et andet kvarter, hvilket de ældste søskende ikke er helt tilfredse med.
Det at læse og tale om andre, vil kunne drage fine paralleller til det I skal opleve, vil på den måde godt kunne forberede jeres børn, især jeres dreng, og også hjælpe ham med nogle af de tanker han får undervejs og efter :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske