Svar: En selvstændig lillesøster

4. maj 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg har tidligere beskrevet lidt om hvordan I skal møde jeres børn og har i den forbindelse også nævnt at hjernen er inddelt i tre dele. Når jeres datter reagerer som hun gør, med skrig og måske kaster sig ned i gulvet, måske slår ud efter jer eller lignende, så sker der en aktivitet i pattedyrhjernen. Da pattedyrhjernen styres af den rationelle hjerne, så er det vigtigt, at det er den du/I forældre aktiverer med jeres reaktion. Netop jeres reaktion er vigtig for at skabe forbindelse mellem hjernens dele.

Derfor er det vigtigt at I reagerer med lydhørhed. Det er rigtig vigtigt at du viser hende, at du forstår, hvad hun vil eller ikke vil. Du må naturligvis gerne sige "Nej!", "AV!" eller lignende og også flytte hende fra dig, hvis hun f.eks. slår ud efter dig eller langer ud efter sin storebror, så hun forstår, at det hun gør er forkert - men det er rigtig vigtigt at det netop er det hun gør, der er forkert og at hun ikke får en følelse af at det er hende der er forkert. Det er vigtigt at I viser hende at det er okay, at hun har de frustrationer og stærke følelser som hun har.

Du skriver at I "fortæller hende at hun er rigtig gal og at I gerne vil trøste hende" og at I "lader hende vide, at hun er gal og at I gerne vil hjælpe" og måske er det en skrivemåde, men det er ikke helt det samme, som når jeg siger at I skal hjælpe hende med at sætte ord på sine følelser. For hvis I siger "du er gal" - det ved hun sandsynligvis godt, - og det kan derfor gøre hende endnu mere sur. Så det er vigtigt at I prøver at sætte lidt ord på det, som I tænker kan have udløst hendes frustration.

I skal lade hende være ked af det, frustreret, vred og møde hende ved at sætte ord direkte på den følelse du tror hun har. F.eks. sige "det er også dumt, du skal i bad, når du er træt ..." eller "øv, de dumme sko, driller de dig" eller lignende. Og hvis du sætter ord på vreden så sig ikke "nu er du gal", men mere "såå, bliver du bare så vred lige nu ...". Der ...

Annonce

... er en gradsforskel i det jeg siger og det du siger, - håber du kan følge mig og se forskellen ...

Og nogle gange kan det også være nødvendigt at komme videre, når hun har det svært og verden går hende imod og prøve helt at komme væk fra den situation. Prøv at opmuntre med energisk stemme og sige "pyt med det", så I ligesom prøver at glemme det og komme videre og ikke hænger fast i det som er svært.

Det er rigtig vigtigt at I signalerer at I har styr på det. Når hun nogle gange ikke kan overskue maden, ikke kan overskue at tage tøj af og på, ikke kan overskue badet eller ikke kan overskue at storebror også skal have lov til at sidde på skødet af mor og hun ikke kan få lov - så skal I signalere at I har styr på det, I er følelsesmæssigt stærke, når hun ikke er det og hun skal ikke bekymre sig eller tage stilling, det tager I jer af.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun er ganske givet en kvik pige, der opfatter rigtig meget og som gerne vil mange ting. Og det er naturligvis rigtig dejligt og I skal virkelig nyde det, men også vide, at det naturligt giver nogle ekstra udfordringer en gang imellem. For det er rigtigt svært, når man har et barn der mentalt måske søger noget og gerne vil noget og stadig ikke er i stand til egentligt at håndtere det hele - og jeg tror et eller andet sted, at det er her problemet ligger hos jer. Hun er som du skriver, hurtig og dygtig og man kommer let til at forvente lidt for meget af hende - for hun er stadig kun 2 ½ år gammel og derfor på mange måder en meget lille pige.

Nogle gange kan det virke godt at gie små valgmuligheder, fordi I fornemmer at hvis hun selv får lov til at vælge om hun vil have æble eller pære, så undgår I en konflikt. Men ofte kan selv små valg være for meget og derfor kan det være en rigtig god idé at I forsøger at tage valg for hende og ikke stiller for mange spørgsmål. Jo mere I gør tingene som en selvfølge og uden at de er valgmuligheder, jo mere vil konflikter nogle gange kunne undgås ...

Jeg håber mine tanker kan bruges lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os