Svar: Ikke gå med fremmede
30. april 2012
Alder:
4 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Selvom det er svært, så skal vi tale med vores børn om ikke at gå med fremmede. Og en måde at få talt lidt om dette på kan være via en bog.
Turbine forlaget har udgivet bogen "Vi går ikke med fremmede". Den handler om Mia og Noa, der leger sammen og der kommer en rød bil kørende. Den stopper og manden siger ”Hej børn!”. Han vil gerne have dem med sig og han virker også sød, men Mia kan huske at man ikke må gå med fremmede, for så kan de blive onde ...
Det er en god idé at læse en sådan bog højt og have den liggende, så man jævnligt læser og kommer omkring emnet. Det kan være lettere at tale om de lidt svære emner, når man læser om andre i en bog, end det er at tale om sig selv og "hypotetiske ting", for man skal jo ikke gøre barnet bange.
Derudover så tror jeg det er rigtig vigtigt at vi lærer vores børn at sige fra. At vi lærer dem at mærke efter, hvad der føles okay og hvornår ting ikke føles rigtigt. Hvis man lærer at sige fra og lærer at mærke efter, så tror jeg børn generelt vil være bedre til ikke at lade sig lokke til noget - uanset om de så lokkes til at køre med en fremmede, lokkes til overgreb af forskellige slags, lokkes til at stjæle, eller hvad det nu kan være. Og oplever de noget grænseoverskridende og er vant til at kunne fortælle om det hjemme, så vil de naturligt komme og sige det og så kan vi som forældre reagere.
Det betyder i praksis at børn skal lære at sige fra i legen med andre børn, hvis de f.eks. oplever at en anden bliver holdt uden for. De skal mærke efter på sig selv, om de har lyst til at lege under den form, legen foregår på. Det handler også om at turde være den man er, gå i det tøj man vil eller lignende, selvom andre har en anden mening. Ikke lade sig presse ind i en sammenhæng, som man ikke føler sig tilpas i, - f.eks. i skolen med drilleri og mobning...
Og det er rigtig svært, jeg synes også det er svært. Men jeg tænker at jo mere vil kan lære vores børn at mærke efter, hvad der er okay, jo stærkere vil de også være i forhold til at kunne mærke efter, når de står i en situation, hvor de f.eks. kan lokkes til at gå med fremmede.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske