Svar: Opdragelse - 2 år, 6 mdr.

10. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Hvis man opdrager meget "eftergivende" så har man svært ved at sætte grænser. Og forældre som opdrager på denne måde, vil ofte næsten ikke kunne bære, hvis de mærker deres barn blive ked af det, eller oplever "smerte", fordi barnet ikke får sin vilje. Man har det svært med at ens barn frustreres og bliver ked af det. Og det betyder at man i praksis ofte har tendens til at give efter for barnet og alle barnets ønsker og behov. At man ikke sætter grænser for barnet, at man ikke siger nej, fordi det ofte for barnet "er en smerte", når det mødes af et nej og reaktionen, fortvivlelsen der opstår, når barnet mærker modstanden, er for svær for forældrene at bære ...

Vi elsker vores børn utroligt højt og de fleste børn i dag er virkelig ønskebørn. Vi vil dem det allerbedste og de skal ikke mangle noget. Det betyder at vi nogle gange næsten imødekommer for meget og ikke sætter grænser, ikke har regler. Og børn der ikke møder nogle grænser, de vil naturligt søge disse og vil i nogle situationer handle meget impulsivt og kan næsten blive opfordret til dette, fordi der ingen regler er, alt er frit ... Børn har brug for regler, de har brug for at vide hvad de kan forvente hvornår og regler giver også retfærdighed, hvilket er meget vigtigt.

Naturligvis skal vi anerkende vores børn, lytte til dem og møde dem som de små mennesker de er og med de små personligheder de hver især har. Børn skal mødes med ligeværd og respekt. Men børn skal og vil også møde modstand en gang imellem, sådan er det at være menneske og sådan er det at leve. Når børn får anfald at fortvivlelse, så skyldes det at deres hjerne er umoden, at de mangler de vigtige forbindelser i hjernen, som sætter dem i stand til f.eks. at tænke rationelt og logisk. Og verden bryder sammen over ting, der i vores øjne kan virke som bagateller.

I en sådan situation, hjælper det ikke barnet at vi siger "så gør det da .." fordi vi ikke kan ...

Annonce

... lide at se vores barn fortvivlet og i oprør. Det der hjælper barnet på sigt, er at vi kan rumme at barnet har det som det har det. Det betyder at vi kan holde barnets reaktioner ud, at vi ikke forsøger at ændre på det og at vi ikke tager det personligt. Når vi viser barnet, at vi kan rumme det, når vi lytter til barnet, sætter ord på de følelser barnet har "jeg kan godt forstå du bliver sur, ked af det .." osv. og lader barnet have de følelser barnet nu engang har, så dannes de vigtige forbindelser i barnets hjerne, som på sigt sætter barnet i stand til at kunne tackle de svære følelser og situationer.

Barnet får således styrke og indre modstandskræft af at blive mødt og forstået, når det møder modstand og ikke af ikke at få modstand ... Det handler ikke om at vores børn skal undgå modstand, men om at de skal hjælpes til at håndtere det, når de oplever den ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man taler om Curling-forældre. Det er når man forsøger at undgå alle konflikter, fordi man tror at barnet har det bedre på den måde. Hvis man gør alt for barnet i stedet for at lære barnet, at det godt kan selv. Altså at man slet ikke stiller nogen krav til barnet eller medtænker at barnet også skal lære at stå på egne ben.

Det betyder ikke at man ikke må hjælpe og guide sit barn. Man skal naturligvis være der og støtte barnet, når det har brug for det, give barnet den tryghed der er nødvendig - samtidig med eller for, at barnet vil kunne selv på sigt. Det handler om at vise barnet empati, vise at man forstår barnet og de følelser og frustrationer barnet har - fordi barnet på den måde også lærer at vise empati for andre. Det handler om at komme igennem konflikter på en måde, hvor både barnet og den voksne føler sig anerkendt og lyttet til. Men det handler også om en gang imellem at kunne sige nej og sige fra og lære barnet, hvor grænserne går og hvordan reglerne er.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder