Svar: Dårlig taber

2. april 2012

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Det er helt naturligt at børn i 4 års alderen græder, hvis de taber i spil. For din dreng er det ganske smerteligt at tabe i spil og han er stadig ikke god til at sætte tingene i perspektiv. Det betyder at hans hjernemæssige umodenhed naturligt gør, at han ikke kan se at det jo er uden betydning om man taber eller vinder. At det handler om at vi er sammen, hygger os og har det rart sammen - og det gør ondt i ham, når han taber og nogle gange vil det at tabe i spil udløse et anfald af fortvivlelse i denne alder. Altså en situation, hvor han bare bliver rigtigt ked af det og ofte reagerer fysisk med at råbe, slå, smide med tingene eller lignende.

Når man er fire år gammel så vil man naturligt sammenligne sig med andre og børn i den alder er meget optaget af egne styrke og svagheder i forhold til andre. Og det er rigtig svært at opleve, når andre f.eks. voksne "altid er bedre end en selv". Det er ikke særlig sjovt og det er ikke særlig rart altid at opleve at man ikke kan det samme som de andre. Og det er også derfor han f.eks. siger "der må ikke være voksne med, de er alt for gode".

Han har naturligt også svært ved at forholde sig til de regler der gælder når der spilles spil. Børn i denne alder vil meget gerne opfinde deres egne regler og de kan ikke forstå, at det er et problem eller at vi oplever det som "snyd". Han oplever det fair, at han en gang imellem også bestemmer hvordan et spil skal spilles eller skrues sammen og han bliver dybt ulykkeligt, når han oplever at tabe eller at reglerne ikke er, som han gerne vil have dem.

Det er rigtigt at det er vigtigt at styrke hans selvværd og derfor have fokus på at han er god nok som han er. Det gør ikke noget at han ikke kan alt, - I synes stadig at han er noget ganske særlig og noget helt specielt dejligt, netop fordi han er den han er. Men selvom I har fokus på generelt at styrke hans selvværd, så vil han naturligt i denne alder i kraft af sin umodne ...

Annonce

... hjerne og manglende evne til at sætte ting i perspektiv og se tingene i en større sammenhæng, naturligt have svært ved at tabe i spil. Det er en udviklingsting kan man sige og dermed ikke fordi I gør noget forkert.

Derfor er det også en god idé at I lader ham vinde nogle gange, så han får en følelse af at kunne og oplever den naturlige glæde der ligger i at være god til noget. Så det ikke altid er jer, der kan bedre fordi I er voksne.

Det er også en rigtig god idé ikke at kalde ham for en "dårlig taber" eller begynde at sige "vi gider ikke spille med dig, når du er sådan .." eller lignende. Det er vigtigt at han ikke føler sig straffet, for han kan jo ikke gøre for at det er naturligt svært for ham og han har netop brug for forståelse og medfølelse. Så nogle gange når han taber og bliver vred eller ked af det og frustreret, så sig ”det er også uretfærdigt, at man ikke kan vinde hver gang”.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det en rigtig god idé at vælge spil, hvor hans naturlige mulighed for at kunne være med på lige fod med voksne er større. Her er Sorte Per et svært spil, for det er rigtig hårdt at sidde med Sorte Per, hvis I ikke en gang imellem tager den, selvom I ved at det er den I tager ... ligesom det er rigtig hårdt at være fire år og trække Sorte Per, det kan knuse hans verden :)

"Vildkatten junior" kan være et godt spil hvor I på tid skal finde bestemte ting, kikke lede og være meget opmærksomme - og I voksne kan så prøve ikke at være alt for hurtige til at finde ting, så han fornemmer at han er ligeså god som jer. Spillet "Spejlæg" kan også være en idé, det er et terningespil hvor man får eller skal aflevere sine æg. Det er simpelt og der er naturligvis udfordringen i at terningen bestemmer ... :) Men der findes rigtig mange gode og sjove spil. Det er en god idé at vælge spil som ikke trækker ud for længe, så man "kan stoppe mens legen er god" :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og god påske! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien