Svar: At sige undskyld

27. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lisa

Det er som du skriver, rigtig vigtigt at jeres datter lærer at sige undskyld når og hvis hun gør noget forkert. Og hun lærer det bedst ved at du siger undskyld til hende, når du begår nogle fejl, hvilket du naturligvis kommer til. Nogle gange råber du for højt, skælder lidt for meget ud, eller har måske ikke helt hørt, hvad hun har sagt og misforstår og så skal du som noget helt naturligt sige "undskyld skat" og I bliver gode venner igen.

Der er også situationer hos jer, hvor I godt må kræve at hun siger undskyld. Du fortalte i dit sidste brev, at hun f.eks. havde slået dig, da du ville synge godnatsang for hende og i en sådan situation ville jeg også kræve at hun sagde undskyld. Hvis du var gået, så ville jeg lade far gå ind til hende og tage en snak om hvad hun har gjort, og hvor forkert det var og i den forbindelse bede hende gå til mor og sige undskyld.

I princippet er det ikke svært at sige "undskyld" det er bare et ord, ligesom hun også skal lære at sige "tak for mad", "tak for gaven" eller "goddag". Der er visse ting man skal have at vide igen og igen, at sådan skal man gøre. ...

Annonce

... Men det der er svært og som hun skal lære, er fornemmelsen af hvorfor. Det handler om at hun skal lære at aflæse andre, hun skal lære at sætte sig ind i hvorfor andre får det bedre af at hun siger undskyld. Hun skal lære at se hvad der gør andre glade, kede af det, overraskede osv. ligesom hun også skal fornemme på sig selv hvordan hun selv reagerer.

Og jeg tænker at I måske i jeres snak om at sige undskyld og hvorfor man skal sige undskyld skal prøve at tale lidt om, hvad der gør hende glad og ked af det og hvad der gør andre glade og kede af det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan her læse bøger om følelser. Maaholms Forlag (nu Borgen) har lavet en serie, som du kan bruge og tale ud fra. Der er mange titler f.eks. "Det er uretfærdigt", "Jeg er noget særligt", "Når jeg er i dårligt humør", "Jeg er genert", "Jeg viser respekt", "Jeg er ærlig", "Jeg tager ansvar", "Jeg er høflig" og lignende. De er til børn fra 5-8 år.

Tal også med børnehaven om at bringe emnet op. Så man også i børnegruppen taler om vigtigheden i at forstå de andre, sige undskyld, tage hensyn, vise respekt osv.

Håber du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene