Svar: At sige undskyld
27. marts 2012
Alder:
4 år, 11 mdr.
Kære Lisa
Det er som du skriver, rigtig vigtigt at jeres datter lærer at sige undskyld når og hvis hun gør noget forkert. Og hun lærer det bedst ved at du siger undskyld til hende, når du begår nogle fejl, hvilket du naturligvis kommer til. Nogle gange råber du for højt, skælder lidt for meget ud, eller har måske ikke helt hørt, hvad hun har sagt og misforstår og så skal du som noget helt naturligt sige "undskyld skat" og I bliver gode venner igen.
Der er også situationer hos jer, hvor I godt må kræve at hun siger undskyld. Du fortalte i dit sidste brev, at hun f.eks. havde slået dig, da du ville synge godnatsang for hende og i en sådan situation ville jeg også kræve at hun sagde undskyld. Hvis du var gået, så ville jeg lade far gå ind til hende og tage en snak om hvad hun har gjort, og hvor forkert det var og i den forbindelse bede hende gå til mor og sige undskyld.
I princippet er det ikke svært at sige "undskyld" det er bare et ord, ligesom hun også skal lære at sige "tak for mad", "tak for gaven" eller "goddag". Der er visse ting man skal have at vide igen og igen, at sådan skal man gøre. Men det der er svært og som hun skal lære, er fornemmelsen af hvorfor. Det handler om at hun skal lære at aflæse andre, hun skal lære at sætte sig ind i hvorfor andre får det bedre af at hun siger undskyld. Hun skal lære at se hvad der gør andre glade, kede af det, overraskede osv. ligesom hun også skal fornemme på sig selv hvordan hun selv reagerer.
Og jeg tænker at I måske i jeres snak om at sige undskyld og hvorfor man skal sige undskyld skal prøve at tale lidt om, hvad der gør hende glad og ked af det og hvad der gør andre glade og kede af det.
Du kan her læse bøger om følelser. Maaholms Forlag (nu Borgen) har lavet en serie, som du kan bruge og tale ud fra. Der er mange titler f.eks. "Det er uretfærdigt", "Jeg er noget særligt", "Når jeg er i dårligt humør", "Jeg er genert", "Jeg viser respekt", "Jeg er ærlig", "Jeg tager ansvar", "Jeg er høflig" og lignende. De er til børn fra 5-8 år.
Tal også med børnehaven om at bringe emnet op. Så man også i børnegruppen taler om vigtigheden i at forstå de andre, sige undskyld, tage hensyn, vise respekt osv.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske