Brev:
Pligter og krav - hvor er det svært!
27. marts 2012
Alder:
4 år, 11 mdr.
Pligter og krav - hvor er det svært!
Hej Helen
Så kommer sidste spørgsmål ang. Maya i denne omgang :-)
Det handler om at hjælpe til i hjemmet. Jeg har flere gange læst, at børns selvværd styrkes ved at de har nogle opgaver, som de har ansvaret for. At de føler sig som en del af fællesskabet, når de bidrager til det. Jeg synes det lyder fornuftigt, men fra teori til handling er der altså et stykke vej for os. Jeg synes vi har rigeligt konflikter i forvejen og jeg har derfor slet ikke kunnet overskue at indføre faste pligter som fx at Maya altid dækker bord.
Jeg beder hende tit om at gøre noget og ind i mellem springer hun også glad hen og finder tallerkener osv, men i langt de fleste tilfælde får jeg svaret ”Det gider jeg ikke, du skal gøre det”. Jeg forsøger at stille nogle rimelige krav til hende, fx at hun skal hænge sin jakke på plads og stille støvlerne i skobakken i stedet for at smide det hele på gulvet, at hun skal være med til at rydde på, når hun har leget, at hun selv skal samle op, hvis hun med vilje smider ting på gulvet. Nogen gange lykkes det, men ofte udløser det et ”hys-anfald” eller også vil hun forhandle – så vil hun godt stille den ene støvle på plads, men jeg skal tage den anden, hun vil godt rydde 1 ting op, men jeg skal gøre resten osv.
Jeg tror ikke hun får et godt forhold til pligter, hvis det er en kamp at gennemføre det. Tror ikke det giver selvværd og sammenhold i fællesskabet at udløse hys-anfald. Men hvordan griber jeg det så an? Er det for tidligt at forsøge at få hende til at hjælpe til? Eller for sent? Og hvorfor mon hun har så meget modvilje mod det? Jeg siger aldrig vredt til hende at hun skal gøre tingene. Jeg spørger ikke om hun vil dække bord, men siger ”jeg vil gerne have at du dækker bord nu”. Når hun gør noget af det, jeg beder om, siger jeg ”tak for hjælpen, det var dejligt at du gjorde sådan og sådan”.
Gode forslag modtages med tak :-)
Med venlig hilsen
Lisa