Pligter og krav - hvor er det svært!

27. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

Pligter og krav - hvor er det svært!

Hej Helen

Så kommer sidste spørgsmål ang. Maya i denne omgang :-)

Det handler om at hjælpe til i hjemmet. Jeg har flere gange læst, at børns selvværd styrkes ved at de har nogle opgaver, som de har ansvaret for. At de føler sig som en del af fællesskabet, når de bidrager til det. Jeg synes det lyder fornuftigt, men fra teori til handling er der altså et stykke vej for os. Jeg synes vi har rigeligt konflikter i forvejen og jeg har derfor slet ikke kunnet overskue at indføre faste pligter som fx at Maya altid dækker bord.

Jeg beder hende tit om at gøre noget og ind i mellem springer hun også glad hen og finder tallerkener osv, men i langt de fleste tilfælde får jeg svaret ”Det gider jeg ikke, du skal gøre det”. Jeg forsøger at stille nogle rimelige krav til hende, fx at hun skal hænge sin jakke på plads og stille støvlerne i skobakken i stedet for at smide det hele på gulvet, at hun skal være med til at rydde på, når hun har leget, at ...

Annonce

... hun selv skal samle op, hvis hun med vilje smider ting på gulvet. Nogen gange lykkes det, men ofte udløser det et ”hys-anfald” eller også vil hun forhandle – så vil hun godt stille den ene støvle på plads, men jeg skal tage den anden, hun vil godt rydde 1 ting op, men jeg skal gøre resten osv.

Jeg tror ikke hun får et godt forhold til pligter, hvis det er en kamp at gennemføre det. Tror ikke det giver selvværd og sammenhold i fællesskabet at udløse hys-anfald. Men hvordan griber jeg det så an? Er det for tidligt at forsøge at få hende til at hjælpe til? Eller for sent? Og hvorfor mon hun har så meget modvilje mod det? Jeg siger aldrig vredt til hende at hun skal gøre tingene. Jeg spørger ikke om hun vil dække bord, men siger ”jeg vil gerne have at du dækker bord nu”. Når hun gør noget af det, jeg beder om, siger jeg ”tak for hjælpen, det var dejligt at du gjorde sådan og sådan”.

Gode forslag modtages med tak :-)

Med venlig hilsen
Lisa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.