Svar: Vil ikke sidde på numsen

11. marts 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Christina

Dejligt at høre fra dig igen :)

Det lyder som om at Karla er en motorisk aktiv pige og måske er det bare sådan hun er, sådan hun lærer bedst ...

Howard Gardner er en amerikansk psykolog, der taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

De 7 intelligenser arbejder sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens, der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.

Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Og måske er jeres datter kropsligt intelligent, hun lærer ved at bruge sig selv og sin krop og er fysisk igang næsten hele tiden ...?

Hvis hun var "logisk-matematisk intelligent" så ville hun interessere sig for deltaljen og studerer til bunds, hun ville sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen - de børn kender du sikkert også.

Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. Og måske forklaringen på hvorfor jeres datter har mere krudt i numsen end I måske har oplevet hos storebror - de lærer forskelligt.

Naturligvis skal I hjælpe jeres datter med at sidde stille og koncentrere sig og lige omkring ...

Annonce

... middagsbordet kan det være en god idé at I nu fjerner bøjlen fra Trip Trap stolen og lader hende selv kravle op, når hun skal spise. På den måde føler hun at hun selv styrer tingene slag og det kan gør at hun sidder mere stille end når hun skal bede dig om at blive løftet op og ud af stolen.

Det vil også være en rigtig god idé at give hende mad adskilt, gerne få hapsere af gangen, så den ikke virker for uoverskueligt og så du hele tiden kan give hende lidt af noget nyt og dermed bibeholde interessen for at spise. En tallerken inddelt i rum, hvor du lægger et par stykker forskellig mad i hvert rum kan gøre det mere interessant.

Dyp, sovs osv kan være en god idé. Det at kunne dyppe maden inden den kommer i munden kan også gøre det mere spændende at spise og det tager også lidt tid og gør at hun bliver siddende lidt længere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det også helt fint at lade hende komme over og sidde hos dig, når hun mister fokus og smage lidt fra din tallerken.

Det der er vigtigt er at du holder fast i at hun skal sidde på sin stol når hun spiser. Så når hun kommer og beder om at få noget mad, så siger du "det må du gerne, du skal lige sætte dig på din stol" og sådan er reglen hele dagen, uanset tidspunkt. Hun kan ikke komme løbende og få noget stukket i hånden eller få en bid af en gaffel og så løbe videre. Hun må gerne få - men hun skal sætte sig på sin stol, og det er sådan det er.

Det kan også nogle gange give lidt ro til at sidde, hvis I inden aftensmaden går en tur. Hvis du laver maden, så kan far imens gå en tur ud med lillepigen, løfte sten og kikke efter regnorme og biller, gå en tur langs vejen og kikke på bilerne, busserne eller tale om hunde, fugle og hvad I ellers kan mødes på vejen. Hvis hun har været ude at gå en lille aftentur og har brugt sin krop, sine ben og også brugt sig selv mentalt, så er lysten til at sidde på stolen større når I så skal spise :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.