Vil ikke sidde på numsen

11. marts 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Vil ikke sidde på numsen

Hej Helen!

Hold da op - kan lige se at det snart er 1 år siden jeg sidst har haft brug for hjælp... det må jo gå den rigtige retning!
Det går i hvert fald godt og Karla er blevet en frisk og glad lille pige med masser af krudt i røven. Hun lærte at gå da hun var 11 mdr og hun spæner hun rundt. Er begyndt at sige en masse 1 stavelsesord.

Vi har derimod en udfordring med at hun ikke gider sidde på numsen ret lang tid af gangen. Når den værste sult er stillet (læs: kun lige nogle mundfulde), så begynder hun at bevæge sig i stolen, forsøge at rejse sig, sætte sig på knæ osv. Hun vil gerne fortsætte med at spise, men hun skal lige lege lidt rundt på stolen eller gulvet imens. Vi siger "ned på numsen" HELE tiden synes jeg. Jeg har løftet hende væk fra bordet, har taget tallerknen og hun får den første tilbage når hun igen sidder på numsen.... men jeg synes bare ikke ...

Annonce

... det bliver bedre. Og mit dilemma er jo at hun også skal have mad for at blive mæt. Så nogle gange kravler hun op på en stol ved siden af mig (ikke hendes egen trip-trap) og når hun så signalerer at hun vil have en bid, så tager jeg en bid mad på en gaffel fra hendes tallerken og putter i munden på hende, hvorefter hun igen forsvinder ned på gulvet. Jeg vil jo gerne have at hun lærer at man skal holde sig til ved bordet og spise mens der er mad.... men jeg er samtidig bange for min nattesøvn, hvis ikke hun får mad.

Det skal siges at hun spiser normalt rigtig godt og meget i løbet af dagen, så hvis det bare var aftensmaden, så overlevede hun nok. Men det er alle måltider at hun ikke kan/vil sidde stille.. også i vuggestuen.

Har du en god idé?

Venlig hilsen
Christina

P.S Vi har ikke noget at spænde hende med i stolen. Hun sidder skiftevis i Ikea-højstol og triptrap.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin