Svar: Hvornår kan vi fortælle om sæddonation?

5. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor til 4

Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt, sikken fantastisk verden vi lever i - jeg bliver så glad, når jeg læser dit brev. Tænk at I får fire skønne børn og at det kan lade sig gøre, når din mand har været så syg, at der er de muligheder og at I vælger det ... :)

For børnene vil far naturligvis altid være far, det kan ikke være anerledes. Men biologisk vil der jo være andre gener inde over og det kan godt tænkes, at børnene når de bliver teenagere eller voksne og måske selv får børn, vil tænke mere over dette. Det kan naturligvis have noget at sige om I har valgt en åben eller en anonym doner, det kan have noget at sige om alle børn er lavet med samme doner - den situation I står i vil naturligt kunne give forskellige tanker og også forskellige ønsker/behov hos jeres børn.

Jeg er helt enig med jer i at det vil være rigtig godt og meget vigtigt at fortælle jeres børn tingene som de er. Og de skal vide det så tidligt som muligt - hvis jeg skal sætte alder på, så vil jeg sige mellem 2-5 år - de bør vide det før de kommer i skole.

I skal, som I også har gjort for jeres dreng, beskrive helt naturligt og på et nivau, hvor de kan følge med, hvordan børn kommer til og som udgangspunkt fortælle det som om at "I selv har lavet alle børnene" - hos jer er der bare den ene forskel at de små haletudser kommer fra en rar mand og at en læge eller lignende har hjulpet med at få dem op til mors æg ...

Det kan være en rigtig god idé at fortælle ud fra en bog og der findes så vidt jeg ved 3 børnebøger, som behandler eller kredser om emnet:

"Hvor er Karlas far" om to årige Karla, der blevet til ved hjælp af en ...

Annonce

... sæddonor. Karla forstår det ikke helt, men han må være en flink mand, fordi han har hjulpet mor og Karla så de kunne få hinanden. Den er skrevet af Pia og Karla Olsen.

"Slottet med de mange værelser", som giver et indblik i de mange forskellige måder som børn kommer til verden på. Nogle bliver til på en fertilitetsklinik, andre i soveværelset, nogle børn adopteres. Nogle børn har to mødre, nogle børn har ikke nogen far osv. Den er skrevet af Maruska la Cour Mosegaard og Helene Goldberg. Du finder den i min bogguide under ´bøger for børnehavebørn´.

"Forunderlige familier". Hvorfor synger vi ".. og hjemme venter mor og far ..." når vi synger fødselsdagssang - det er ikke alle børn hvis mor og far bor sammen. Hvorfor har Ester 2 mødre?" osv. bogen giver svar på nogle af de spørgsmål der kan opstå, når man er adopteret, er far og bor alene med sin søn, er familie med sammenbragte børn, er mor der er blevet gravid med donersæd eller er et lesbisk forældre par. Den er skrevet af Gitte Lyngbye og Kathrine Hvidman.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kan det være en rigtig god idé at læse om andre familier og læse om forskelligheder for på den måde at give plads til at jeres familie heller ikke er en "almindelig" kernefamilie - selvom I jo virker sådan og har det sådan :)

Og når jeg anbefale at de får det at vide nu, så er det fordi børn ikke må føle sig snydt, de må ikke føle at I har holdt noget skjult for dem. Og der er altid en risiko for at familiemedlemmer eller andre pludselig taler over sig. De skal vide det, når de er små, så de har en fornemmelse af at "det har jeg altid vidst" :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far