Brev:
Stadig dårlige nætter
5. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Stadig dårlige nætter
Hej Helen
Norh blir 7 mdr lige om lidt og vi sover stadig ikke om natten.
Vi var til ørelægen som du foreslog og der var ikke noget på hans øre. Vi er derfor siden december hos en børnelæge hvor vi går til udredning, men det gir ikke rigtigt nogle resultater, andet end hun har konstateret mbl mangel. (hans tal er 300 så det er ikke helt skidt) .
Vi har også forsøgt zoneterapi, kiropraktor, og nu kraniesakral.
Fakta/ info:
Han er 6,5 måned, 10,6 kg og 71 cm.
Han sidder næsten og vender sig rundt, men kravler ikke.
Er en glad dreng om dagen, hans kolik om dagen stoppede da han var ca 3,5 mdr. (startede da han var 7 uger da han kom 100 % over på mme)
Han får movicol istedet for lactolose, det gjorde tingene lidt bedre. Han får D-dråber og er på 3 potioner grød/mos om dagen
Han har en storebror på 2 år.
Han sover i en voksi pose om dagen i barnevogn udenfor, den samme voksi sover han også i om natten, i en "inde" barnevogn. Så tryghed burde han ikke mangle. Han har også en seng, men somme tider kan vi trille ham i søvn igen.
Et døgn ser således ud / alt er ca. :)
06:30/7 vågner glad
07:30/8 havregrød
Leger og laver alt muligt praktisk
10:00 tilbydes mme, tager 30-60 ml.
10:00 puttes til formiddagslur, skriger lidt når han puttes.
11:00 vågner
11:30 frokost, ris eller fuldkorngrød + op-blødt rugbrød.
Leger
13:30 tilbydes mme, han tager intet eller meget lidt.
På denne lur vågner han 2-3 gange i skrig og skal hjælpes til at sove igen. Ender tit med at gå med barnevognen. Hvis jeg tager ham op er han uendelig træt, man kan mærke han har brug for at sove videre og få sammenlagt ca 2 timer.
15:30/16 vågner.
Leger og henter storebror.
16:00 30 ml vand med movicol.
16:30 han tilbydes mme hvis han brokker sig / afh. af hvor meget han har spist tidligere på dagen. Somme tider tager han intet somme tider 100 ml.
17:30 aftensmad, mad i hånden og grønsags mos.
leger / bad / putte ritual
19:30/20 puttes med 200 ml mme, han tager som regel næsten det hele.
Og så starter nætterne...De kan se ud på 2 måder, uanset hvilken slags, får han flaske kl ca 23, 02 og 05. Somme tider springer han kl 05 over.
to slags nætter vi svinger imellem:
A. Han har en lang skrige tur på 1-2 timer et sted mellem 20 og 01. Oftest omkring 22-00. vi tager ham som regel op i armene og prøver at berolige ham. Det kan også være vi ligger ham ved siden af os og siger shhh og aer ham. Han prutter ofte. Flasken han får ca. 23 beroliger ham kort varigt.
B. Han vågner ofte hen over hele natten i små skrig. Han kan ikke selv finde ro igen. Det er altså korte skrige ture der går over når vi tager ham op, beroligere ham i 5 min, ligger ham igen. Der er ca. 15-20 minutter imellem hver skrige tur. Der er også tit prutter indvolveret. Netop derfor konkludere vores børnelæge at han indtager mere end hans system kan kaperer og derfor har ondt i maven.
Vi bøvser ham godt af om dagen. Vi er stoppet med at bøvse ham af om natten for land tid siden, både fordi det ikke virkede til at have nogen effekt og fordi det tit resulterede i at han vågnede helt op og så var vågen i lang tid.
Når han skriger om natten er det med lukkede øje, det er svært at vække ham, men vi kan godt vække ham, Det hjælper nogle gange, men jeg er ikke stort fan af at tage ham helt op og med ind i stuen. Syntes li som han er gammel nok nu til at han skal lære og sove og sove længere stræk af gangen.
Vi er så uendeligt trætte begge to. Vi sover på skift med ham. En fra 22-02 ( et som regel mig) og så far fra 02-05:30, hvor vi så bytter igen.
Ingen af os har sovet i 6 måneder og det er bare så fustrende at dette blir ved. Har du ngole gode råd til os, nogle ideer til noget vi ikke har prøvet. Jeg syntes jo han trives godt om dagen og har en god rytme om dagen, men om natten trives han bare ikke. Og han er jo i følge lægerne fin.
Han får medicin for asmatisk bronkitisk når han piper, det går han indimellem når han har en virus. ca 1 gang pr. måned.
Han har haft 1 mellemørebetændelse i december og var kort indtalgt med rota virus i start februar, og er general altid forkølet / snottet, men det har mange børn jo været de sidste måneder. Og så har han jop mbl mangel så han har lidt sværer ved at bekæmpe sygdomme, men jeg tror ikke det er det der spiller ind om natten. Jeg ved ikke hvad det er, men sove det skal han lære.-- specielt inden min barsel er slut.
Håber du kan komme med et par guld korn...
Mange hilsner
den meget trætte mor.