Svar: Lege selv - 2 år, 2 mdr.
29. februar 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære mor og far
Børn leger og leg er vigtigt. Børn har en naturlig indre drivkaft, de har lyst til at lege og netop fordi leg skal komme inde fra, så kan man f.eks. ofte ikke sige til sit barn "nu synes jeg du skal sætte dig her og lege ..." og så regne med at barnet leger, for det gør barnet ofte ikke - netop fordi lysten ikke er kommet af sig selv.
Og når I har gæster, så er det kedeligt for jeres datter. Det er dræbende at høre på jeres snak, som hun naturligt ikke forstår særlig meget af - og hun har lyst til at lege. Hun har lyst til at I leger med hende, at I koncentrerer jer om hende og ikke bare sidder og snakker hele tiden - det er ikke sjovt, leg er sjovt. Og derfor hiver hun fat i jer og vil trække jer med, - I skal ikke snakke, I skal lege. Det er helt naturligt at hun gør det og meget fint at hun kan sætte ord på det, når hun ikke er ældre end hun er :)
Når børn leger, så afprøver de forskellige roller. De prøver ofte at lege det de oplever i hverdagen, leger f.eks. far - mor - børn og i takt med at de bliver ældre, så udvikler deres lege sig, hvor de leger læge, eller leger ting de hører om, får læst historier om f.eks. leger de prinsesser, riddere, monster, sørøver, fin dame osv. Når børn leger, så afprøver de også forskellige følelser - man kan være den gode, den onde, den der passer børnene, den der går på arbejde eller være den der er syg eller den der er død.
Børn på 2 år som jeres datter, vil ofte lege det der hedder øvelsesleg. Det handler om at hun øver færdigheder som at gå, løbe, hoppe - og falde på halen, lade som om man falder. Det kan virke klodset, fjollet osv. men det er en del af børns naturlige udvikling og måde at lege på. Læg madrasser og puder på gulvet som iindbyder til at lege "falde lege" og lav små øvelsesbaner, hvor hun skal gå, hoppe, klatre op osv. og på den måde også kan aktivere sig selv.
Hun vil også lege det der kaldes konstruktionsleg, hvor hun f.eks. øver sig i at bygge tårn og små huse og lignende af klodser, lave figurer af ler, lave små æsker med pynt osv. Hjælp hende ved at finde tingene frem og guid hende undervejs, men prøv også at motivere hende til at prøve sig frem selv.
Og så laver børn i den alder ofte også symbolsk leg. Det vil sige lege, som minder om det de oplever i hverdagen og hvor de i legen er bevidste om at det er en leg de er igang med. Det kan være når de leger te-selskab og leger at de spiser og drikker af en kop, når de leger tog og stolene sættes på række osv.
Det er helt naturligt at børn har behov for hjælp til at lege og med den alder hun har, så er det helt normalt at hun nyder at lege med jer og nyder at dele leg og den oplevelse med jer.
Det kan diskuteres, hvor meget man som voksen skal blande sig i børns leg, netop fordi leg udspringer som en indre drivkraft og hvis barnet er igang med en leg eller hvis barnet leger med andre børn og det går godt, så skal man som voksen naturligvis lade barnet eller børnene lege. Men nogle gange kan man som voksen godt blande sig på den måde, at man f.eks. netop hjælper med at finde de rigtige klodser, hjælper med at bygge togbanen, finder tæppet der skal bruges for at man kan lave en hule osv. Naturligvis i et samarbejde, så barnet oplever at det selv er med i processen og at det ikke er den voksne som styrer det hele.
I skal derfor prøve at finde balancen mellem hvornår I hjælper og guide og giver slip og prøver at få barnet til at overtage og fortsætte sin leg. Og det er svært, netop fordi leg jo er lystbetonet og kommer inde fra og det er ikke sikkert at jeres datter kan finde ud af at lege videre, når I slipper - men I kan prøve og I kan øve jer på det - hjælpe hende igang, men motivere hende til at prøve selv.
Når I f.eks. har gæster, så kan I bede hende om at lave noget mad i sit legekøkken, som kan komme og servere, når det er færdigt. Også gæsterne kan bede om noget mad, som hun "kokkererer" og kommer med. I kan altså sidde og snakke med gæsterne og være med i hendes leg på afstand - nogle gange leger I med hende, andre gange leger hun selv og går frem og tilbage mellem sin leg og jer.
På den måde leger hun selv, men får stadig jeres opmærksomhed og I deler glæden, legen, oplevelsen med hende, I anerkender at det er kedeligt at sidde stille og høre på voksensnak, men hun får samtidig mulighed for selv at lege.
Det kan være en god idé at gemme legetøj væk i store kasser og så tage en kasse frem en gang imellem. Legetøj der altid står fremmer mister barnet hurtigt interessen for, men legetøj der kommer frem engang imellem får nyhedens interesse og er naturligt sjovere at lege med.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske