Lege selv - 2 år, 2 mdr.

29. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Lege selv - 2 år, 2 mdr.

Kære Helen.

Vi har tidligere, for ca. ½ år siden stillet dig et spørgsmål ang. det at børn leger selv, altså uden forældrene. Sådan som vi forstod dit svar dengang, er det helt normalt, at børn på den alder (1½ år på det tidspunkt) ikke sidder særligt længe ad gangen og leger selv uden at ville have en voksen med ind i legen.

Vores dejlige datter er nu 2 år og et par måneder, og måske er det bare helt almindelig forældre-usikkerhed (man vil jo bare så gerne gøre det bedste for dem), men vi er altså igen blevet i tvivl...

Det skyldes først og fremmest, at vi ser andre børn og forældre (på biblioteket, blandt venner, osv.), hvor mor eller far sidder lige så stille og roligt og snakker med en anden voksen, læser i en bog eller lignende, mens deres lille datter eller søn i relativt lang tid (sammenlignet med vores datter) går rundt på egen hånd og leger. Vi bliver derfor i tvivl om, om vi har vænnet vores datter for meget til at vi altid leger med hende, når vi er sammen, og på den måde hæmmet hendes evne til at lege selv...

Vi passer hende hjemme (indtil hun skal starte i børnehave) og derfor er vi jo rigtig meget sammen og hun er vant til at lege meget med os. Vi tager dog også til rytmik, i legestue, osv. flere gange om ugen, så hun ser andre børn. Når vi bare er os selv derhjemme kan hun også ...

Annonce

... sagtens sidde lidt selv imens mor og far snakker (fx når vi alle tre sidder og spiser) og også nogle gange blive fordybet i en leg, hvor hun ikke har brug for os. Men LANGT den største del af tiden vil hun have vores opmærksomhed og deltagelse i legen. Hun er fuld af initiativ (ja, vil faktisk helst selv bestemme hvad legen skal gå ud på, leger primært rollelege og snakker som et vandfald, så på den måde er hendes lege-evne rigtig godt udviklet;-)

Usikkerheden hos os opstår især, når vi har besøg eller på anden måde er sammen med andre voksne - og det ikke lige er aften og der dermed er ro:-) I de situationer vil hun have os med til at lege (og ikke nakke, som hun siger;-).

Så vores spørgsmål er altså: Er det normalt for en pige på 2 1/4 at hun har svært ved at rumme at mors eller fars opmærksomhed er på andet end leg/snak med hende + hvordan takler vi det bedst (skal vi fx til at lære hende: mor skal lige snakke med ... og så kan vi lege bagefter eller er det først noget, hun kan forstå senere?). Vi har jo bare ikke lyst til at give hende nogle vaner, som senere kan blive et problem for hende socialt o.lign.

På forhånd 1000 tak for dit svar - det er simpelthen så rart at have en livline ved hånden, når forældrebekymringerne stiger én til hovedet:-)

De bedste hilsner
fra moren og faren til en skøn pige:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor