Svar: Svær at aktivere

28. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev og dine ærlige, åbne tanker :)

Det er meget vigtigt for mig at sige, at du ikke er en dårlig mor, fordi du nogle gange svinger støvsugeren og ikke kan være omkring din datter hele tiden. Det er helt fint :)

Og det næste jeg vil sige er, at børn altså ikke tager skade af at "kede sig" en gang imellem. Jeres datter er naturligt træt efter en lang dag i dagpleje, og når hun kommer hjem, så har hun brug for bare at sidde, bare være stille og at der ikke nødvendigvis skal ske en masse.

I dagplejen er der andre børn, aktiviteter at lave og hvis et af børnene ikke leger, så kommer dagplejer naturligt og hjælper barnet igang. Derhjemme er verden anderledes og der skal være forskel på at være i dagpleje, vuggestue, børnehave - og på at være hjemme. Det er faktisk helt okay at jeres datter får lov til at lave ingen ting om eftermiddagen og bare slapper af :)

Og ja det er rigtigt hun bliver rastløs. Når hun kommer hjem efter en dag fyldt med mental og fysisk stimulering, så er det rigtig svært at komme ned i gear og så er det at hun går rundt og ikke rigtigt ved hvad hun skal, virker lidt irritabel, urolig osv.

I skal naturligvis være sammen med hende og prioritere at bruge tid sammen med hende, så hun føler at hun har en plads og at I nyder hendes selskab, at I er der for hende og gerne vil hende. Men I er forældre og ikke pædagoger, når I har fri og du skal altså ikke nødvendigvis starte der, hvor dagplejer slap, da du hentede din datter. Du skal være mor og det indebærer nogle gange at der ikke bliver leget :)

Prøv at tænke det sådan at det ikke nødvendigvis handler om at I skal lege sammen, men at I skal være sammen og prøv så at inddrage hende i ...

Annonce

... de ting du gør. Så når du svinger støvsugeren, så går hun rundt med en støveklud. Når du laver mad, så hjælper hun til med at putte maden i skåle, dække bord osv. Når du ordner vasketøj, så hjælper hun til med klemmerne, eller bærer små bunker tøj hen hvor det skal lægges osv. så I er sammen om de praktiske ting i hverdagen.

Når børn er i 2 års alderen, som jeres datter, så leger de ofte det der hedder øvelsesleg. Det handler om at de øver færdigheder som at gå, løbe, hoppe - og falde på halen, lade som om man falder. Det kan virke klodset, fjollet osv. men det er en del af børns naturlige udvikling og måde at lege på.

Hun leger også det der kaldes konstruktionsleg, hvor hun f.eks. øver sig i at bygge tårn og små huse og lignende af klodser, lave figurer af ler, lave små æsker med pynt osv. Og så laver børn i den alder ofte også symbolsk leg. Det vil sige lege, som minder om det de oplever i hverdagen og hvor de i legen er bevidste om at det er en leg de er igang med. Det kan være når de leger te-selskab og leger at de spiser og drikker af en kop, når de leger tog og stolene sættes på række osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er helt naturligt at børn har behov for hjælp til at lege og med den alder jeres datter har, så er det helt normalt at hun nyder at lege med jer og nyder at dele leg og den oplevelse med jer. Og derfor ikke altid kan lege alene.

Nogle gange skal I naturligvis hjælpe hende igang med en leg og nogle gange vil hun lege rigtig godt selv og kan være opslugt af en god leg i længere tid - men ofte vil hun stadig have brug for at I er der og meget ofte er det ligeså vigtigt at I er sammen og ikke nødvendigvis at I leger ... :)

Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro i maven :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger