Brev:
Svær at aktivere
28. februar 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Svær at aktivere
Hej Helen
Så har jeg jeg igen brug for dine gode råd til noget som har naget mig et stykke tid.
Vores datter på snart 2½ er en glad pige, der er glad for at gå i dagpleje. Men når vi har hentet hende, har vi svært ved at aktivere hende, når hun kommer hjem. Hun vil allerhelst se TV og virker lidt rastløs, men når vi så foreslår et eller andet vi kan lave, siger hun bare nej. Alligevel virker det som om hun keder sig lidt ...
Vi kan egentlig godt forstå hvis hun er træt og mættet med indtryk efter en dag blandt andre børn, så vi lader hende være til hun selv henvender sig og vil lege, og det er tit at hun liver op efter aftensmaden, og så har vi en god times tid sammen med hende indtil hun skal i seng.
I weekenderne kan hun også tit være lidt rastløs, men så hjælper det at komme ud og gå en tur eller andet. Det er når vi er indendørs, det kan være lidt svært, for jeg tænker også at hun må kunne lege lidt selv, men det er måske meget almindeligt for børn i hendes alder? Synes det er svært fordi hun virker som om hun skal ha' hjælp til at komme i gang, men enten vil hun ikke det vi foreslår, eller også mister hun interessen meget hurtigt.. På gode dage er hun rigtig god til at lege selv, og det er bare så skønt at se.
Jeg er også lidt i dilemma, for jeg kan jo ikke være 100% om hende hele tiden, der er jo også det huslige arbejde der skal passes. Alligevel får jeg det dårligt hver gang jeg svinger støvsugeren..
Hvad skal jeg gøre?
Føler mig som en dårlig mor, når jeg ikke kan aktivere mit eget barn, og jeg har konstant dårlig samvittighed over det, men nu måtte jeg bare skrive til dig, håber du kan hjælpe.
Hilsen den fortvivlede Mor