Svar: Vores datter slår
25. februar 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og tillykke med at I snart får en lille ny i familien :)
Når børn reagere fysisk overfor andre børn og voksne - altså enten med at slå, bide, rive i hår eller lignende, så skyldes det ofte at barnet mangler sprog. At barnet har svært ved at give verbalt udtryk for sine følelser og derfor reagerer fysisk.
Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser, det tager tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller rigtigt svært. Selvom jeres datter har en alder nu, hvor hun godt kan sige "nej", "det er min!", "jeg vil selv!" eller lignende, så kan hun ikke give udtryk for at føle sig uretfærdigt behandlet, eller føle sig overset og når hun ikke kan sige fra, når hun mangler sprog, så reagerer hun ved at slå.
Det kan se i flere situationer, som du også nævner:
Det er ofte vrede, der løber af med barnet. Barnet føler sig uretfærdigt behandlet, legetøj der bliver taget fra en eller andet man stoppes i - så slår barnet fra sig. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.
Børn kan også slå i forsvar. Hvis barnet i en bestemt situation føler sig presset og er bange, så vil mange børn slå for at komme væk.
Børn kan også finde på at slå, hvis de lærer at det er sådan man gør. Det kan være større børn som bruger denne metode, for at få deres vilje. Eller forældre eller andre voksne, der slår barnet over fingrene for at lære barnet at der er ting det ikke må, ting det ikke må røre ved ... (det er forøvrigt forbudt!)
Det kan også være fordi man reagerer så voldsomt på barnets handlinger, at man får disse forstærket. Altså at der kommer så meget fokus på barnet og det at slå, at barnet risikerer at blive holdt fast i den rolle, - rollen som "den der slår".
Nogle børn slår også når og hvis der ikke lyttes til dem. Det kan være en reaktion på behov for opmærksomhed. "Se mig, jeg er jo lige her!"
Du fortæller at I altid reagerer prompte ved at sige "du må ikke slå!" eller "kan du så holde op!" og at I fjerner hende fra jer. Og det er i princippet også fint at sige fra og også fint at sætte hende fra jer, så hun mærker, at det her er ikke rart. MEN, der kan godt forstærke problemet og det lyder faktisk som om at det måske er ved at være tilfældet hos jer ...
Det bedste I kan gøre er at finde ud af, i hvilke situationer hun gør det og så hjælpe hende med at løse problemerne på en anden måde. Det er nemlig ikke bare et spørgsmål om at fortælle hende at det er forkert og skælde ud, det er ligeså meget et spørgsmål om at lære hende nye måder, give hende nye redskaber til at løse de situationer, som er svære for hende.
Når I og dagplejer nu ved at det er et problem, så er man derfor nødt til at holde ekstra øje med jeres datter og få en fornemmelse af, hvornår det sker og hvorfor det sker. Og så ud fra dette så forsøge at undgå at situationerne opstår. Det er vigtigt at hjælpe hende inden hun forløber sig og kommer til at slå. Hun skal altså ikke nå at komme derud, hvor hun reagerer sådan, men skal allerede inden have en måde at tackle det på, guides og hjælpes. Det er vigtigt at hun får viden om og lærer, hvad det er hun skal i stedet og ikke længere fokus på det hun gør forkert.
Du fortæller at det ofte sker i frustration over noget hun ikke må eller hvis I skal du af døren og hun skal have jakke på. Nogle af disse situationer kan I måske komme i forkøbet ved at tale med hende om, hvad der skal ske - sætte ord på og forberede, give hende lidt mere tid. Eller måske opfordre hende til at forsøge flere ting selv og så stille jer til rådighed, når det er svært. Det kan f.eks. godt være at hun vil have jakke på - men hun vil ikke at I giver hende den på, hun vil selv og fordi I har travlt og ikke ser dette behov, så slår hun, så bliver hun vred ... :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske