Brev:
Vores datter slår
25. februar 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Vores datter slår
Hej Helen.
Nu har jeg atter brug for din gode ekspertise.
Vores datter på snart 2½ er begyndt at slå og har faktisk gjort det et stykke tid nu. Der var en periode på et par uger hvor det ligesom tog lidt af, men nu er det begyndt igen, og det gør os fortvivlede, da vi ikke ved hvad vi skal gøre for at stoppe det.
Når det sker reagerer vi prompte ved at sige "du må ikke slå" eller "kan du så holde op" i en meget bestemt tone, og fjerne hende fra os, hvilket tit gør at hun begynder at græde. Det får hun lov til et lille stykke tid, hvorefter vi forklarer hende at vi ikke vil have hun slår, at det gør ondt og at vi derfor ikke vil lege med hende når hun gør sådan noget..
Når hun slår, virker det tit som udtryk for frustration over noget hun ikke må eller hvis vi f.eks. skal ud af døren og det ikke lige passer hende at skulle ha' jakke på. Det kan også komme ud af den blå luft uden at vi forstår hvorfor, f.eks. hvis vi sidder og hygger med hende i sofaen, kan hun lige pludselig finde på at slå ud efter os.
Det er ikke kun os hun gør det ved, det er også i dagplejen og vores forældre..
En af grundene til jeg skriver nu, er at hun snart skal være storesøster (jeg har termin 1/4), så vi kunne godt bruge et par gode råd i den forbindelse også.
Gør vi det rigtige eller er der noget vi kan gøre anderledes?
Hilsen Mette