Svar: Skifte fra dagpleje til børnehave tidligt
20. februar 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen og tillykke med at du nu vente nummer to:)
Når jeg læser din beskrivelse af Liam - en motorisk stærk fyr, mangler udfordringer, opsøger generelt de større børn, nyder at være sammen med de andre osv. og vuggestuen samtidig har meldt ud, at de ser ham parat til at starte, - så synes jeg det lyder som en fin idé at flytte ham før sommerferien.
Det er rigtigt at du naturligvis føder næste samtidig og at det vil være en stor omvæltning for Liam både at skulle finde en ny rolle i institution (være den yngste i stedet for en af de ældste) og hjemme skulle finde ud af at være den ældste. Det er ikke nemt og det vil sandsynligvis give en reaktion og et ekstra behov for at mærke jer og vide at I stadig er der - men netop det at du er på barsel vil jo også give Liam muligheden for en gang imellem at kunne blive afleveret lidt senere, hentet lidt tidligere og nogle dage måske for lov til at være hjemme, fordi han har brug for det. Netop den fleksibilitet der også ligger i at du har barsel, vil være rigtig god for ham og jeg synes derfor godt han kan begynde allerede når han er 2 år og 8-9 måneder gammel :)
At I samtidig også skal flytte giver naturligt endnu et skift at skulle forholde sig til, men du fortæller at børnehaven kommer til at være tæt på hvor I bor og det vil være rigtig fint at I inden han starter gå forbi flere gange og forbereder ham på at det er der han skal være. Aftal også at I kan komme ind på besøg en dag, så han kan prøve at lege lidt og prøve bare at være der sammen med dig og lige få lidt fornemmelse af hvad det handler om og dermed være lidt mere forberedt på starten.
Som du skriver, så skal han jo skifte uanset hvad - senest til august, hvor han fylder 3 år og netop sommerperioden kan være en god og rolig periode at starte i. Der er sansynligvis flere børn på ferie, så pædagogerne har måske også mere tid til det enkelte barn og dermed til ham. Så jeg synes rigtig meget taler for at flytte ham før sommerferien og I må så bare være der for ham og give ham den ekstra støtte han naturligt har behov for, fordi han i løbet af de næste måneder vil opleve mange skift i sit liv :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske