Svar: Skifte fra dagpleje til børnehave tidligt

20. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen og tillykke med at du nu vente nummer to:)

Når jeg læser din beskrivelse af Liam - en motorisk stærk fyr, mangler udfordringer, opsøger generelt de større børn, nyder at være sammen med de andre osv. og vuggestuen samtidig har meldt ud, at de ser ham parat til at starte, - så synes jeg det lyder som en fin idé at flytte ham før sommerferien.

Det er rigtigt at du naturligvis føder næste samtidig og at det vil være en stor omvæltning for Liam både at skulle finde en ny rolle i institution (være den yngste i stedet for en af de ældste) og hjemme skulle finde ud af at være den ældste. Det er ikke nemt og det vil sandsynligvis give en reaktion og et ekstra behov for at mærke jer og vide at I stadig er der - men netop det at du er på barsel vil jo også give Liam muligheden for en gang imellem at kunne blive afleveret lidt senere, hentet lidt tidligere og nogle dage måske for lov til at være hjemme, fordi han har brug for det. Netop den fleksibilitet der også ligger i at du har barsel, vil være rigtig god for ham og jeg synes derfor godt ...

Annonce

... han kan begynde allerede når han er 2 år og 8-9 måneder gammel :)

At I samtidig også skal flytte giver naturligt endnu et skift at skulle forholde sig til, men du fortæller at børnehaven kommer til at være tæt på hvor I bor og det vil være rigtig fint at I inden han starter gå forbi flere gange og forbereder ham på at det er der han skal være. Aftal også at I kan komme ind på besøg en dag, så han kan prøve at lege lidt og prøve bare at være der sammen med dig og lige få lidt fornemmelse af hvad det handler om og dermed være lidt mere forberedt på starten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som du skriver, så skal han jo skifte uanset hvad - senest til august, hvor han fylder 3 år og netop sommerperioden kan være en god og rolig periode at starte i. Der er sansynligvis flere børn på ferie, så pædagogerne har måske også mere tid til det enkelte barn og dermed til ham. Så jeg synes rigtig meget taler for at flytte ham før sommerferien og I må så bare være der for ham og give ham den ekstra støtte han naturligt har behov for, fordi han i løbet af de næste måneder vil opleve mange skift i sit liv :)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!