Svar: Uro ved måltidet
19. januar 2012
Alder:
16 mdr.
Kære mor
Jeres datter undersøger mange ting, når hun leger med maden. Hun undersøger for det første, hvordan maden føles, når hun smatter den ud mellem hænderne. Hun tager måske maden i munden, tygger på den og tager den ud af munden - dette for at se hvordan mad ser ud, når det er tygget. Hun undersøger også hvordan maden ser ud når den ligger på bordet, i forhold til når den ligger på tallerkenen, hun undersøger hvordan det lyder, når maden rammer bordet eller når tallerkenen eller skeen bankes i bordet. Hun undersøger hvordan maden ser ud i glasset og hvad der sker, når glasset løber over, hun undersøger hvordan maden falder ud over bordkanten og hvad der sker, når den rammer gulvet osv. osv. Og hun undersøger naturligt også hvad det hun gør, gør ved jer.
Hun lærer en masse ved at lege med maden og naturligvis skal hun lærer at spise pænt, men det er også rigtig vigtigt at du anerkender hendes lyst til at udforske og lyst til at lære.
Hvis hun er meget fascineret af at smatte maden ud mellem fingrene, har brug for at mærke det klistre og fornemme konsistens, så kan det være en rigtig god idé at tage hende med i køkkenet og være med til at bage boller og lade hende sidde med bolledejen i hænderne, eller lade hende lege med sandskasse og bygge sandkager (hvilket naturligt kan være lidt svært på denne årtid :).
Hvis hun fascineres af at hælde vand op i tallerkenen eller hælde mad i glasset og vand og mælk løber over, vælter sit glas, vender koppen på hovedet osv. så kan det være en rigtig god idé at give hende bøtter, kander, små skåle osv. at lege med og lade hende lege med vand. Det kan være i badekarret og det kan være i haven.
Hvis hun fascineres af at lave lyd. Banker tallerkenen i bordet, skubber tallerkenen ud over bordet, så den rammer gulvet osv. slår med skeen - så vil det være godt at anerkende dette ved at give hende en tromme at slå på, et hammerbræt eller lignende. Så hun kan lave lyd uden for middagsbordet.
For jo mere du kan stimulere lysten til at gøre disse ting uden for middagsbordet, jo større held er der ved at få hende til ikke at lege med maden, når I så skal spise. Hvis lysten er stillet inde, så går det bedre efter ... :)
Og så er der det med jeres reaktion, for det har naturligvis også noget at sige, hvordan I reagerer. Og jeres datter lærer bedst, hvis I lader en handling følge med jeres nej. Det vil sige at I f.eks. fjerner tallerkenen fra bordet, når hun begynder og lege med maden, forklarer at måltidet slutter og hun skal spise pænt. Så vil hun måske gerne have tallerkenen igen og det får hun så og I gentager at maden skal i munden og ikke på gulvet, eller hvad det nu er, og giver hende en chance mere, for at vise at hun er sulten og gerne vil spise. Leger hun igen, så er måltidet slut og hun får ikke mere.
I kan også gøre det at I flytter jeres datter, forklarer at hun er færdig med at spise og derfor kommer ned fra bordet og i stedet kan hun lege. Det betyder ikke at hun så ikke kan komme op og få noget at spise igen lidt senere. Men hvis hun giver indtryk af at hun er sulten og gerne vil spise, så anerkender I naturligt dette og siger "du må gerne få mad, men så skal du sætte dig på din stol", så hun ved at når hun spiser, så sidder hun der og naturligt også lærer at det er ved bordet og på en bestemt måde det foregår, når I spiser. Igen en af de små faste regler I har .. :)
Det er altså en balance mellem at sikre at hun anerkendes og får lov til at undersøge og udforske - og samtidig også lærer reglerne omkring, hvordan I spiser hos jer (og herunder naturligt også hos andre) :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske