Svar: Uro ved måltidet

19. januar 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Jeres datter undersøger mange ting, når hun leger med maden. Hun undersøger for det første, hvordan maden føles, når hun smatter den ud mellem hænderne. Hun tager måske maden i munden, tygger på den og tager den ud af munden - dette for at se hvordan mad ser ud, når det er tygget. Hun undersøger også hvordan maden ser ud når den ligger på bordet, i forhold til når den ligger på tallerkenen, hun undersøger hvordan det lyder, når maden rammer bordet eller når tallerkenen eller skeen bankes i bordet. Hun undersøger hvordan maden ser ud i glasset og hvad der sker, når glasset løber over, hun undersøger hvordan maden falder ud over bordkanten og hvad der sker, når den rammer gulvet osv. osv. Og hun undersøger naturligt også hvad det hun gør, gør ved jer.

Hun lærer en masse ved at lege med maden og naturligvis skal hun lærer at spise pænt, men det er også rigtig vigtigt at du anerkender hendes lyst til at udforske og lyst til at lære.

Hvis hun er meget fascineret af at smatte maden ud mellem fingrene, har brug for at mærke det klistre og fornemme konsistens, så kan det være en rigtig god idé at tage hende med i køkkenet og være med til at bage boller og lade hende sidde med bolledejen i hænderne, eller lade hende lege med sandskasse og bygge sandkager (hvilket naturligt kan være lidt svært på denne årtid :).

Hvis hun fascineres af at hælde vand op i tallerkenen eller hælde mad i glasset og vand og mælk løber over, vælter sit glas, vender koppen på hovedet osv. så kan det være en rigtig god idé at give hende bøtter, kander, små skåle osv. at lege med og lade hende lege med vand. Det kan være i badekarret og det kan være i haven.

Hvis hun fascineres af at lave lyd. Banker tallerkenen i bordet, skubber tallerkenen ud over bordet, så den rammer gulvet osv. slår med skeen - så vil det ...

Annonce

... være godt at anerkende dette ved at give hende en tromme at slå på, et hammerbræt eller lignende. Så hun kan lave lyd uden for middagsbordet.

For jo mere du kan stimulere lysten til at gøre disse ting uden for middagsbordet, jo større held er der ved at få hende til ikke at lege med maden, når I så skal spise. Hvis lysten er stillet inde, så går det bedre efter ... :)

Og så er der det med jeres reaktion, for det har naturligvis også noget at sige, hvordan I reagerer. Og jeres datter lærer bedst, hvis I lader en handling følge med jeres nej. Det vil sige at I f.eks. fjerner tallerkenen fra bordet, når hun begynder og lege med maden, forklarer at måltidet slutter og hun skal spise pænt. Så vil hun måske gerne have tallerkenen igen og det får hun så og I gentager at maden skal i munden og ikke på gulvet, eller hvad det nu er, og giver hende en chance mere, for at vise at hun er sulten og gerne vil spise. Leger hun igen, så er måltidet slut og hun får ikke mere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan også gøre det at I flytter jeres datter, forklarer at hun er færdig med at spise og derfor kommer ned fra bordet og i stedet kan hun lege. Det betyder ikke at hun så ikke kan komme op og få noget at spise igen lidt senere. Men hvis hun giver indtryk af at hun er sulten og gerne vil spise, så anerkender I naturligt dette og siger "du må gerne få mad, men så skal du sætte dig på din stol", så hun ved at når hun spiser, så sidder hun der og naturligt også lærer at det er ved bordet og på en bestemt måde det foregår, når I spiser. Igen en af de små faste regler I har .. :)

Det er altså en balance mellem at sikre at hun anerkendes og får lov til at undersøge og udforske - og samtidig også lærer reglerne omkring, hvordan I spiser hos jer (og herunder naturligt også hos andre) :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig