Svar: Vuggestue-start - 21 mdr.
18. januar 2012
Alder:
21 mdr.
Kære Maltes mor
Det er rigtig dejligt, hvis I kan få en vuggestueplads i løbet af foråret. Det er et godt tidspunkt at starte på, netop at gå den lyse tid i møde. Det vil nedsætte antallet af sygdomme og infektioner og samtidig vil børnene naturligt også kunne være lidt mere ude og lege i det gode vejr :)
Malte selv, vil også være lidt ældre og stærkere måde motorisk og mentalt og hans immunforsvar vil også være bygget mere op - der er jo lidt ekstra hensyn at tage, når han er født for tidligt :)
Han vil naturligt have en forståelse for at I ikke er forsvundet, selvom I afleverer ham. Han vil godt vide at I ikke har forladt ham, men at I kommer igen. Han vil ikke kunne forholde sig til tid, men vil holde styr på tiden og lade sit indre ur være meget påvirket af dagens rutiner. Det betyder at han naturligt vil mærke på sig selv, at det er ved at være tid til at blive hentet, når han sidder og spiser frugt - hvis det er det tidspunkt I normalt vil hente ham på. Derfor er det vigtigt at I forsøger at lave så struktureret en dagligdag som muligt, så han føler tryghed ved de ting der skal ske og kan mærke på sig selv, hvordan det hænger sammen :) Håber du forstår hvad jeg mener.
Det vil også være rigtig godt med en bamse, en klud eller lignende med hjemmefra, som han skal bruge, når han skal sove middagslur, så han har noget kendt og trygt med som han kan berolige sig med, når I ikke er der.
Der vil være mange nye ting som han skal forholde sig til og nye rutiner, regler osv og det vil naturligt være svært for ham. Måske vil han reagerer mest der hjemme, vil begynde at sove dårligt, drømme rigtig meget osv. fordi han om natten skal bearbejde alle dagens indtryk.
Han vil naturligt også møde mere og mere modstand og finde ud af at verden ikke kun er sjov og ballade. Det er modstand fra andre børn, de tager legetøjet fra ham, de skubber til ham, de hiver ham i håret, nogle bider måske og det vil naturligt være hårdt. Også de voksne vil sætte lidt regler og der vil måske blive sagt mere "nej!" i løbet af dagen osv. Selvom I også gør det derhjemme, så er det alligevel noget andet at få nej, når man er på hjemmebane og få det, når man er uden for hjemmets trygge rammer og det vil naturligt påvirke ham og kan gøre at han hjemme bliver mere tryghedssøgende og pylret og måske klyngende i en periode.
Det vil være rigtig godt hvis en fast pædagog kan tage imod ham om morgenen, og hvis I kunne aftale et fast ritual. At pædagogen f.eks. vinker farvel i et bestemt vindue, når I går og derefter hjælper ham med at komme igang med at lege og blive aktiveret og være der. Det kan godt blive svært for ham at sige farvel og her er det vigtigt at han hjælpes af en voksen. Og netop det at aflevere ham i favnen på den voksne pædagog, vil også signalere at I har tillid til og er trygge ved at hun tager sig af ham. Det er vigtigt at han netop mærker, at I har det godt med at aflevere ham og nu passer hun på ham.
Og så kan det også være en rigtig god idé ikke at aflevere ham alt for sent, i hvert fald ikke lige i starten. For det er vigtigt at være med fra morgenstunden af og ikke først komme, når de andre børn er gået igang med at lege. Det kan være rigtig svært at komme med i en leg, hvis de andre er godt igang ...
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske